door Geert van Someren
De raadsleden in de commissie Samen Wonen in de gemeenteraad hebben weliswaar veel vragen over de aanstaande aanbesteding van het lokale doelgroepenvervoer, maar ze zijn met name tevreden over het verschil met de vorige aanbesteding. Nu is het mogelijk om met maatwerk in te spelen op wat Ridderkerk wil. Bij de vorige aanbesteding kon dat niet of nauwelijks na de gemeenschappelijke aanbesteding in BAR-verband. Ridderkerk moest de portemonnee trekken om dat alsnog te realiseren.
Tijdens de vergadering blijkt dat – in tegenstelling tot wat aftredend wethouder Laurens Franzen enige weken geleden opmerkte – de aanbesteding wel per 1 januari aanstaande afgerond kan zijn. Die planning is echter krap, waardoor tijdens de commissievergadering het Maatschappelijk Burger Platform Ridderkerk (MBR) nog geen advies heeft uitgebracht. Franzen merkt op al in overleg te zijn met het adviesorgaan.
Buurtbussen
Het rapport van de gemeente dat aan de aanbesteding voorafgaat, meldt een aantal nieuwtjes. Dat geldt bijvoorbeeld voor het kijken of de buurtbussen, die in Ridderkerk op drie lijnen rijden, een rol kunnen spelen. Het maximeren van het aantal chauffeurs in het leerlingenvervoer is ook nieuw. Dat beperkt het aantal gezichten dat de klant ziet, wat beter is voor deze reizigers. Ook zal voor het leerlingenvervoer maar één partij worden ingezet, vertelt Franzen.
Vrijwilligers
Bij het WMO-vervoer zullen de professionele chauffeurs worden aangevuld met vrijwilligers. De regie voor dat vervoer komt bij een onafhankelijke derde. Voor de jeugdhulp wordt het vervoer zo ingericht dat het past bij de afhankelijkheid van de vraag. Op de vraag van PvdA-raadslid Arianne Ripmeester of het mogelijk is de maximale rijtijd van een uur omlaag te brengen, antwoordt de wethouder ontkennend. Weliswaar duren heel veel ritten nu al korter, maar bij grotere afstanden is dat door de benodigde rijtijd niet mogelijk. Die zouden dan niet kunnen worden uitgevoerd.
Identiteit
De wethouder antwoordt bevestigend op de vraag van SGP-raadslid Anton Rottier of verwacht mag worden dat ook wordt gekeken naar de identiteit van de klant. De SGP vindt dat belangrijk. Daardoor kunnen klanten voor locaties met een christelijke grondslag daarheen, ook als dat een langere reistijd vergt.
Hogere kosten
CU-raadslid Erna de Wolff constateert dat de kosten van het doelgroepenvervoer fors zijn gestegen. “Waarom is de grootste stijging in kosten te zien bij het jeugdwetvervoer”, vraagt ze. Franzen antwoordt dat het gaat om “een combinatie van de toename in de vraag, het aanbestedingsresultaat en autonome prijsontwikkelingen”. De Wolff benadrukt dat ze de kwaliteitsdoelstellingen graag nog scherper geformuleerd wil zien.
Zie ook https://ridderkerksdagblad.nl/Lokaal/kern-is-stipt-vervoer-door-behulpzame-chauffeurs-