door Geert van Someren
De ‘knip’ in de Hoogzandweg blijft bestaan. Daardoor vormt de geplande nieuwe brug over de Blaakwetering tussen de Selderijweg en de Hoogzandweg geen extra ontsluiting voor (vracht)verkeer van en naar Nieuw Reijerwaard.
Het is onduidelijk waarom wethouder Peter Meij tijdens de laatste vergadering van de gemeenteraad de te bouwen brug koppelde aan vragen van het PvdA-raadslid Jeroen Rijsdijk over de overlast van vrachtverkeer op de Populierenlaan in West.
De nieuwe brug zorgt er alleen voor dat een meer directe route ontstaat tussen het gebied met kassen aan de Hoogzandweg en de Verbindingsweg. Of het verkeer daar wel of niet kiest om via de Populierenlaan te rijden, staat daar los van.
Op kosten van GRNR
Dat blijkt uit de stukken die het college van B&W (waarin wethouder Kees van der Duijn Schouten verantwoordelijk is) heeft gestuurd voor de raadsvergadering in april. Daarin wordt een wijziging van het bestemmingsplan voorgesteld om de bouw van de brug mogelijk te maken. Wat opvalt is dat de kosten worden betaald door de Gemeenschappelijke Regeling Nieuw Reijerwaard (GRNR). Het kassengebied maakt daar geen deel van uit.
Langzaam verkeer
Het concept plan heeft ter inzage gelegen. Daar is alleen door instanties zoals de provincie op gereageerd, echter zonder noodzaak tot aanpassingen. Ook is uitgezocht of de verkeerslichten op de kruising van de Selderijweg met de Verbindingsweg het extra verkeer aankunnen. Dat blijkt het geval. Na de bouw van de brug wordt de huidige route alleen nog toegankelijk voor langzaam verkeer. De gemeenteraad neemt op donderdag 18 april een beslissing over het plan.
Zie ook https://ridderkerksdagblad.nl/Lokaal/plan-voor-brug-over-blaakwetering-bij-nieuw-reijerwaard