door Geert van Someren
Het opnieuw inhuren van een buurtbus voor lijn 601, verwondert raadslid Petra van Nes (Burger op 1). Dat besluit tot inhuur is genomen door het college van B&W op 5 januari, waarbij het besluit is aangemerkt als brandzaak. Dat houdt in dat het college het besluit kan nemen zonder goedkeuring van de gemeenteraad. Ook eind vorig jaar heeft Ridderkerk middels een brandzaak gedurende enkele maanden een busje ingehuurd van vervoersbedrijf RMC, omdat de ventilatie van de twee kleine RET-bussen niet aan de door de coronacrisis verscherpte eisen voldeed.
Van Nes stelt in schriftelijke vragen aan het college van B&W dat de gemeente eerder in een mail heeft opgemerkt dat de twee ‘eigen’ bussen inmiddels wel zijn aangepast. Nu zou dat dus niet het geval zijn. Het raadslid vraagt zich ook af of de RET c.q. de vervoersautoriteit MRDH net als in de vorige periode mee gaat betalen aan het inhuren van een busje inclusief chauffeur.
Vrijwilligers
Normaliter wordt de buurtbus bemand door vrijwilligers. Nu daar al maanden geen gebruik meer van is gemaakt, vraagt Van Nes zich af hoeveel van die chauffeurs nog gereed staan om op de twee eigen bussen te gaan rijden, als die weer kunnen worden ingezet. Ze wil ook van het college weten hoeveel passagiers de afgelopen drie maanden gebruik hebben gemaakt van de buurtbus, die via Rijsoord tussen Ridderkerk en Barendrecht rijdt.
De bedoeling in de nieuwe dienstregeling is dat lijn 601 wordt vervangen door de lijnen 608 en 609. Een daarvan start bij De Schans in Ridderkerk. De andere, net als nu lijn 601, op de Olmenlaan. Dat kan alleen als de twee bussen van de RET weer inzetbaar zijn. Nu wordt een beperkte dienstregeling gereden met de ene ingehuurde bus.