Jaarlijks kwart miljoen euro voor aanpak lucht en geluid

21 August 2024, 18:39 uur
Lokaal
mainImage
Geert van Someren
Ton Overheid (links) heeft zeer recent als wethouder het stokje overgenomen van CDA-partijgenoot Peter Meij (kader rechts) wat betreft de verantwoordelijkheid voor de lucht- en geluidkwaliteit in Ridderkerk.

door Geert van Someren

In de vijf jaar tussen 2025 en 2030 wil de gemeente Ridderkerk elk jaar 255.000 euro uitgeven aan de uitvoering van het Programma Geluid & Lucht. Het concept van dat programma komt volgende week donderdagavond 29 augustus opnieuw aan de orde in een gemeenschappelijke vergadering van de twee raadscommissies.

De kwart miljoen euro bestaat voor circa 160.000 euro aan subsidies voor geluidsmaatregelen aan woningen en de uitvoeringskosten bedragen 95.000 euro. Een deel van het bedrag kan naar verwachting van het college worden gedekt uit “bestaande middelen”. In oktober neemt de gemeenteraad een definitief besluit. Dan zal ook het budget worden vastgesteld.

Centraal

Centraal in het ontwerp Programma staan volgens B&W de maatregelen die het college wil nemen om de geluidsoverlast terug te dringen, zoals onder andere het aanbrengen van stil asfalt en onderzoek naar de mogelijkheid voor het verstrekken van een subsidie of lening aan eigenaren van woningen die last hebben van geluid. Ridderkerk is deelnemer geworden van het Schone Lucht Akkoord (SLA). De doelstelling is met alle deelnemende partijen, landelijk te streven naar een gezondheidswinst van minimaal 50 procent in 2030 ten opzichte van 2016.

Zienswijzen

In de vergadering volgende week kan ook worden gesproken over de zienswijzen die zijn ingediend op het concept. In totaal zijn er daar bijna tachtig van ingediend. Een deel is afkomstig van organisaties als het Beleidsplatform Natuur, Milieu & Duurzaamheid, de Werkgroep Lucht & Geluid van het Wijkoverleg West en het Team Overlast Rotterdamseweg. Bewoners hebben onder andere tijdens een inspreekavond circa vijftig zienswijzen ingediend.

Drempel

“De gecumuleerde belasting blijft met de nieuwe drempel nog veel te hoog met 61 dB. Een ambitiewaarde van 59 dB heeft geen nut als er bij ieder project een aanpassing van die waarde wordt aangevraagd. Als plandrempel zou de 59 dB wel een mooiere waarde zijn”, zo blijkt uit de zienswijzen. Ook wordt gevraagd om analoog aan de situatie in Drievliet een onderzoek te starten naar de geluidsoverlast van de Rotterdamseweg in Bolnes. De snelheid op diverse wegen in de gemeente zou omlaag moeten en daar moet vaker op gecontroleerd worden.