Komt er voor de bewoners van Barendrecht en Ridderkerk straks toch nog een keer een einde aan de vrachtverkeer overlast naar en van Dutch Fresh Port. De Barendrechtse wethouder Dirk Vermaat zal het waarschijnlijk toejuichen, want die staat sinds vorige week voor een dilemma. Moet hij de bewoners van Barendrecht tegemoet komen door de rondweg deels af te sluiten voor het verkeer van Dutch Fresh Port of wil hij de fruitondernemers toch goed gezind blijven door de uitbreiding van de handelsactiviteiten te blijven ondersteunen. Misschien is de trein voor hem de oplossing zodat groenten en fruit in Rotterdam geladen kunnen worden in plaats van in Barendrecht/Ridderkerk?
Eind dit jaar moet de eerste internationale vrachttrein met vers voedsel gaan rijden tussen Noord- en Zuid-Europa, met een tussenstop in Rotterdam. De provincie Zuid-Holland lobbyt hier al geruime tijd voor, samen met onder meer ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Gedeputeerde Frederik Zevenbergen (verkeer en vervoer) presenteerde de plannen onlangs op een Europese transportbeurs in Brussel. Volgens Zevenbergen ziet het er naar uit dat in het laatste kwartaal van 2024 een pilot kan starten.
Het is de bedoeling dat in eerste instantie één keer per week een trein heen en weer rijdt tussen de Noorse hoofdstad Oslo en Valencia in het oosten van Spanje. "De trein maakt onderweg diverse tussenstops, met Rotterdam als belangrijkste knooppunt", aldus Zevenbergen. Zuid-Holland heeft een groot tuinbouwgebied en in de haven van Rotterdam komen via scheepvaart ook grote hoeveelheden groente en fruit binnen.
Dat gaat nu doorgaans met vrachtwagens Europa in. Volgens de provincie Zuid-Holland duurt het ruim vier dagen (honderd uur) om vers voedsel met vrachtwagens te vervoeren tussen Oslo en Valencia. Met de trein kan dit in zeventig uur en bovendien zou de CO2-uitstoot met 70 tot 90 procent verminderen.