Iets meer dan vier miljoen euro voor Facet

30 December 2020, 21:43 uur
Lokaal
mainImage
Geert van Someren
Directeur-bestuurder Frank van der Jagt van de Stichting Facet Ridderkerk.

door Geert van Someren

De Ridderkerkse welzijnsorganisatie Facet heeft bij de gemeente een financiële begroting voor 2021 ingediend van circa 4,36 miljoen euro. Die som geld is de financiële weerspiegeling van de opdracht die Facet sinds begin dit jaar heeft van de gemeente. Die opdracht bestaat uit vijf maatschappelijke taken: Ondersteuning, Meedoen, Opgroeien & Ontwikkelen, Leefbaarheid en Sociaal Beheer. Het college van B&W heeft de gemeenteraad per brief geïnformeerd dat die 4,36 miljoen euro binnen de gemeentelijke begroting aanwezig is.

De begroting van de Stichting Facet Ridderkerk voor 2021 wijkt op onderdelen af van die van dit jaar. Dat betreft onder andere de loonkosten van de coördinator Brede School Ridderkerk. Dit jaar is die coördinator als interim medewerker ingezet. Betrokkene heeft de functie van de Brede School herijkt. “In 2021 zal een vacature opengesteld worden en zal de nieuwe opdracht in balans gebracht worden met het nieuwe budgettaire kader”, aldus de brief van het college.

Wijkverenigingen
In het afgelopen jaar heeft de stichting Facet ondersteuning geboden aan de wijkverenigingen die actief zijn in Drievliet en Slikkerveer. Stichting Wijkactiviteiten Slikkerveer heeft er echter voor gekozen om het beheer grotendeels met vrijwilligers uit te voeren, in plaats van met de beheerders van Facet. De vrijgekomen uren van beheer zijn, naar aanleiding van een ondersteuningsvraag vanuit Trefpunt Oost, op die locatie ingezet. Deze wijziging is in de begroting van 2021 verwerkt, zo blijkt uit de brief.

Eind 2019 heeft Stichting Facet Ridderkerk een aanvullende opdracht gekregen, ten aanzien van het uitvoeren van het beheer bij de Klinker in Bolnes. De opdracht is verlengd voor het jaar 2021 en is als zodanig in de begroting opgenomen. “In 2021 zal onderzocht worden of de opdracht ten aanzien van de Klinker, ondergebracht kan worden bij de opgave Sociaal Beheer’, meldt het college van B&W.

Formulieren brigade
De werkwijze van de formulierenbrigade is dit jaar ingrijpend veranderd. Deze brigade helpt inwoners die daar behoefte aan hebben met het invullen van formulieren. De afgelopen jaren is gebleken dat vanuit de gemeente onvoldoende instroom is om vier werkervaringsplaatsen bij deze brigade te kunnen vullen. Omdat zowel de gemeente als Stichting Facet Ridderkerk het belang van de Formulierenbrigade inziet, is in onderling overleg besloten om te gaan werken met vrijwilligers, aldus de informatiebrief.

De vrijwilligers werken onder coördinatie van een ouderenadviseur. Vanwege de nieuwe opzet is het aantal uren van die adviseur teruggebracht van 20 naar 8 uur per week.

https://facetridderkerk.nl/