door Geert van Someren
Als Karin Kayadoe van Leefbaar Ridderkerk in de aanloop naar de behandeling van de financiële stukken in de gemeenteraad vraagt op welke termijn de Erasmuslaan zou moeten worden aangepast, om de maximum snelheid van 30 km/u te kunnen handhaven, is het antwoord van het college van B&W helder: “Naar verwachting eind 2023, begin 2024”.
Dat is een jaar later dan de termijn van eind dit jaar, begin volgend jaar, die eerder in onze krant werd genoemd. Er zullen dus waarschijnlijk nog heel wat auto’s de maximum snelheid straffeloos overtreden, voor het zover is dat het verkeer zich als vanzelf aanpast aan de lagere maximum snelheid. Mogelijk is dat maar goed ook, want vanuit de buurt is veel weerstand ontstaan tegen de voorgenomen plannen, die overigens al wel eerder zijn besproken.
Fietspad te smal
Een slecht project vinden betrokkenen het, waar ze met verbazing op hebben gereageerd. Ze zijn bang dat gevaarlijke situaties ontstaan. Zo wordt de opinie van de landelijke fietsersbond aangehaald dat tweerichting fietspaden vaak tot ongemakken en onveilige situaties leidt. Volgens de bewoners zijn de ventwegen te smal voor het fietsen in twee richtingen. Op andere delen van de Erasmusweg is geen plaats voor een dubbel fietspad, of het moet er een met smalle banen zijn en dat leidt dan weer tot gevaarlijke situaties bij het inhalen.