door Geert van Someren
De komst van een al geruime tijd door de Ridderkerkse politiek gewenste halte van de Waterbus in Bolnes, is vrijwel kansloos. Dat is de conclusie die kan worden getrokken nu exploitant Blue Amigo extra financiën nodig heeft om te kunnen blijven varen.
Wethouder Ton Overheid bevestigt in de gemeenteraad in antwoord op mondelinge vragen van het CDA-raadslid Victor Mijnders, dat het weinig realistisch is te denken, dat na het recent schrappen van twee lijnen van de Waterbus er wel geld is bij de exploitant om in de aanleg van een extra halte te investeren. Een onderzoek naar de mogelijkheid van de halte staat in het huidige collegeprogramma uit 2022, maar is niet uitgevoerd.
Dienstregeling
Een al veel langer genoemd argument tegen de halte is, dat het niet past in de dienstregeling. Het is dan niet meer mogelijk is om het traject tussen Rotterdam en Dordrecht binnen het uur te varen. Dan moeten meer schepen worden ingezet of de snelheidsbeperkingen op het water moeten verdwijnen. Een derde probleem is dat er geen passende infrastructuur is bij Bolnes in de vorm van parkeerruimte. Vanuit het college van B&W is eerder gezegd dat het uitsluitend een halte zou moeten worden voor fietsers en voetgangers.
Haltes
Op dit moment heeft de lijn acht haltes. Vanaf de beginhalte aan de Wilhelminakade bij de Erasmusbrug legt de Waterbus aan bij het Rivium in Capelle a/d IJssel, de Stormpolder in Krimpen a/d IJssel, De Schans in Ridderkerk, de Jan Smitkade in Alblasserdam, het Noordeinde in Hendrik Ido Ambacht, de Noordhoek in Papendrecht en de eindhalte op de Merwekade in Dordrecht. In een Ridderkerks collegeprogramma van meer dan tien jaar geleden is al de wens voor een halte in Bolnes benoemd.