door Geert van Someren
De plannen voor woningbouw in de Ridderkerkse wijk Bolnes zullen waarschijnlijk leiden tot problemen met het verkeer. De vraag is of de bestaande wegen de daarmee samenhangende toename van het verkeer aan kunnen. De Rijnsingel zit zo ongeveer aan de maximum capaciteit. In de ochtendspits bijvoorbeeld loopt het verkeer dat de wijk uitrijdt, er geregeld vast.
Het college van B&W laat een zogeheten mobiliteitsonderzoek uitvoeren en betrekt de wijkbewoners en de gemeenteraad bij het zoeken naar een oplossing voor het verkeersdilemma. De toename van het aantal woningen geldt al voor de komende jaren. De voorlopig stopgezette laatste fase van de Riederwerf aan de Nieuwe Maas is er een van. Maar het college heeft ook de locaties Beverbol en een niet gebruikt deel van sportpark Bolnes op het oog.
Nieuwbouw
Daarnaast heeft woningcorporatie Wooncompas een concreet plan om tussen 2024 en 2028 in fases 182 jaren zestig flats te slopen en er 300 tot 350 woningen voor terug te bouwen. Dat betreft woningen aan de Retiefstraat, Maaslaan, De la Reijstraat en Wetstraat. Die voldoen niet meer aan de huidige eisen. Zo is het nodig dat, om in 2030 volgens plan van het gas af te kunnen gaan, woningen goed geïsoleerd zijn.
Betaalbaar
Wooncompas is van plan in ‘Prima Bolnes’ minimaal 182 sociale woningen te bouwen. Voor het overige gaat het om zogeheten middendure woningen en ‘bereikbare’ koopwoningen. De woningen komen in bouwblokken van drie tot en met zeven bouwlagen. De doelgroep is huishoudens met een laag tot middeninkomen (tot ongeveer 38.000 euro). Het college van B&W stelt dat hierdoor de leefbaarheid en goede sociale samenhang in de wijk verder toeneemt.