door Sander Kooijman
Ze rijden sinds tweeënhalve week rond in Ridderkerk. De elektrische deelscooters van GO Sharing. Waar de één het een geweldige uitkomst vindt, is de ander minder te spreken over de groene scooters die bij tijd en wijle schots en scheef geparkeerd staan op het voetpad. Toch vinden de scooters binnen de gemeente gretig aftrek.
Ridderkerk was, na Barendrecht en Albrandswaard, de laatste BAR-gemeente waar het deelscooterproject van GO Sharing werd gelanceerd. In elke kern van de BAR-organisatie rijden 25 voertuigen. "Maar we zien ook dat er een uitwisseling plaatsvindt. Er zijn 25 scooters geplaatst in Ridderkerk, maar op de ene dag zie je er 30 staan en op de andere dag nog maar 15. Dat houdt dus in dat er scooters naar Ridderkerk worden gereden en scooters uit Ridderkerk worden weggereden. Die gaan naar Barendrecht, maar ook naar Rotterdam", zo legt Lloyd Drop, lanceringsmanager van GO Sharing, desgevraagd uit.
De elektrische scooters van GO Sharing, die rijden op batterijen die worden opgeladen uit duurzame bronnen, zijn 24 uur per dag beschikbaar. Ondanks het nog prille begin, weten Ridderkerkers de deelscooters makkelijk te vinden. "Over de eerste tweeënhalve week in Ridderkerk zijn we erg positief. We zien dat er specifiek over Ridderkerk gesproken gemiddeld gebruik wordt gemaakt in vergelijking met andere steden. Elke scooter wordt meerdere malen per dag gebruikt. Als dat zo is, dan worden ze dus gedeeld en dat is precies wat we willen met onze scooters", aldus Drop.
Weinig klachten
Hoewel de teneur op de sociale media niet altijd positief is, ontvangt GO Sharing vooralsnog weinig klachten uit Ridderkerk. "Er komen weinig overlastmeldingen binnen. Je hebt altijd scooters die schots en scheef geparkeerd staan op de stoep. Daarvan worden foto's gemaakt en dat roept natuurlijk vragen op. Maar wij zien dus ook dat er veel ritten worden gemaakt die wel goed worden weggezet, dus dat er vrij positief wordt omgegeaan in Ridderkerk." Drop geeft aan dat er in de eerste weken altijd sprake is van een gewenningsproces. "Uit ervaring zien we dat mensen er in de eerste weken aan moeten wennen. Dat is heel logisch. Naarmate de tijd vordert en je in samenwerking met de gemeente en inwoners het servicegebied wat kan aanpassen, zie je dat iets moois kan ontstaan."
Vandalisme
In Ridderkerk viel tot dusver één deelscooter ten prooi aan vandalen. Bij Sporthal Drievliet werd, ruim een week na de lancering, een scooter vernield. "Het komt voor dat scooters worden gevandaliseerd. Dat zie je in elke gemeente in heel Nederland. Dat zijn dingen die je liever niet hebt, maar het gebeurt. Die scooter is opgehaald, gerepareerd en rijdt inmiddels gewoon weer rond. Dat was gelukkig eenmalig tot nu toe."
Dat GO Sharing hard optreedt tegen vandalisme is evident. "Als we een gevandaliseerde scooter aantreffen, dan wordt er echt hard op geacteerd. We doen altijd aangifte bij de politie. We hebben al meerdere keren gehad dat daders zijn opgepakt, zij een bekeuring hebben gekregen en de kosten zijn doorbelast op die personen. Daar zijn we wel echt fanatiek mee bezig."
Richting de lente of zomer van 2021 zal door GO Sharing worden gekeken of binnen de BAR-gemeenten kan worden opgeschaald.