Gebruikers goed tevreden over speciaal vervoer

30 September 2021, 16:58 uur
Lokaal
mainImage
Geert van Someren
Het vervoer van doelgroepen (leerlingen en WMO) wordt in 2023 opnieuw aanbesteed. En wat de Ridderkerkse politiek betreft moeten dan lokale wensen mogelijk zijn in het contract.

door Geert van Someren

De gebruikers van het doelgroepenvervoer in Ridderkerk zijn over het algemeen tevreden met het speciaal vervoer. Het vervoer van leerlingen wordt beoordeeld met een gemiddeld cijfer van 7,8. Het vervoer in het kader van maatschappelijke ondersteuning (WMO) scoort opmerkelijk genoeg zelfs nog iets hoger: 8,1. De onderzoeken zijn door voldoende deelname van de klanten representatief.

Het cijfer 8,1 weerspiegelt dat de regiecentrale ondanks de aangescherpte regels er nog steeds in slaagt te voldoen aan de wensen van de klanten. Formeel moeten die niet-urgente ritten 24 uur van tevoren aanvragen. Dat gebeurt in veel gevallen. Daarnaast wordt er echter op ingezet, dat ook mensen goed worden geholpen die dit soort ritten later aanvraagt. “Ook de komende periode blijven wij ons inzetten om onze inwoners zo goed mogelijk van dienst te zijn”, zo verzekert het college van B&W.

Aanbesteding
Tijdens een recent gehouden commissievergadering van de Ridderkerkse gemeenteraad hebben leden van diverse partijen hun wensen kenbaar gemaakt voor de nieuwe aanbesteding in 2023 van dit specifieke vervoer. Door het contract met de regiecentrale nu met een jaar te verlengen, kan de aanbesteding voor de twee doelgroepen dan gelijktijdig plaatsvinden.

De algemene strekking van de wens van raadsleden is dat een compleet uniforme aanbesteding van de drie BAR-gemeenten niet meer wenselijk is. Het zou mogelijk moeten zijn in het contract aan specifieke lokale wensen tegemoet te komen, terwijl anderzijds de schaalgrootte van de aanbesteding toch financieel voordeel oplevert.

Niet 24 uur
Ridderkerk zou zich in ieder geval niet moeten laten leiden door Barendrechtse behoeften of behoeften uit Albrandswaard, zo is te horen in de commissie. Het gaat dan bijvoorbeeld om een aanmeldtermijn van een uur voor WMO-vervoer in plaats van 24 uur en de wens dat heel jonge leerlingen niet lang onderweg zijn.