door Geert van Someren
Inwoners hebben weinig gebruik gemaakt van het financieel serviceloket dat dit jaar speciaal is geopend in het Ridderkerkse gemeentehuis voor vragen en voor het bieden van hulp bij financiële problemen. In de periode tussen 20 februari en 30 april hebben 25 mensen zich bij het loket gemeld. Het college van B&W vindt die opkomst laag: gemiddeld maakte één inwoner per dagdeel gebruik van het financieel serviceloket.
“Deze beperkte aanloop duidt erop dat er niet genoeg vraag is naar het financieel serviceloket om het voort te zetten. Bovendien biedt Facet reeds diensten aan die vergelijkbaar zijn met die van het financieel serviceloket”, schrijft het college in een brief aan de gemeenteraad. Daarom gaat het loket dicht.
Hulpvragen
De meeste hulpvragen bij het loket hadden betrekking op onderwerpen zoals de energietoeslag, het tijdelijk noodfonds energie, de Geldfit-check, de regeling meedoen en de kwijtschelding van gemeentelijke belastingen, aldus het college. Bij het loket kwamen vooral ouderen die niet over de nodige digitale vaardigheden beschikken, statushouders en mensen met een beperking.
Facet
“Tijdens de evaluatie van het financieel serviceloket is gebleken dat de meeste vragen die we hebben ontvangen ook door onze welzijnsorganisatie Facet beantwoord hadden kunnen worden”, constateert het college. “De hulpvragen die Facet de afgelopen periode heeft ontvangen zijn er niet minder op geworden. Daarnaast is Facet op loopafstand van het gemeentehuis en laagdrempelig voor inwoners”. Reden genoeg op te concluderen dat het loket dicht kan.
Informatie
Het college van B&W gaat wel onderzoeken of en op welke manier de vraag naar informatiebijeenkomsten over schulden en financiële regelingen kan worden ingevuld. “Deze informatiebijeenkomsten dienen op zo'n breed mogelijke manier onder de aandacht van de inwoners gebracht te worden. Op deze manier kunnen we het bewustzijn over schulden en financiële regelingen vergroten en bieden we onze inwoners de gelegenheid om gemakkelijker vragen te stellen en goed geïnformeerd te zijn”.