door Geert van Someren
Het Ridderkerks college van B&W wil extra geld uittrekken voor onderzoek naar de aanpassingen van het verkeer in Bolnes en met name op de Rijnsingel. De gemeenteraad wordt gevraagd om daarvoor een bedrag van 150.000 euro op te nemen in de begroting van dit jaar. De gemeenteraad zal daarover in februari een besluit nemen. Het onderzoek zal meer duidelijkheid moeten geven over de consequenties van de plannen.
Dat behelst diverse onderdelen, waarvan de belangrijkste de herinrichting van de Rijnsingel is. Dat moet een ontsluitingsweg worden met een maximum snelheid van 30 km/u. Ook moet worden gekeken naar het verbeteren van de verkeersveiligheid van de kruising Kievitsweg – Rijsingel, ter hoogte van het sportpark Bolnes.
Veiligheid
De verlaging van de snelheid op de Rijnsingel is noodzakelijk voor de veiligheid van fietsers en voetgangers. Ook neemt de geluidshinder voor de bebouwing langs de weg beduidend af. Het college van B&W realiseert zich dat met de huidige Rijnsingel die snelheid veel hoger dan 30 km/u zal liggen. “Daarom moet de weg zo ingericht worden dat deze niet uitnodigt om veel harder te rijden dan de toegestane snelheid”. Een nadelig effect is dat de uitstoot van verontreinigde lucht toeneemt, omdat het gemotoriseerde verkeer langer op de Rijnsingel is. “De negatieve effecten van de luchtverontreiniging zijn veel minder groot dan het positieve effect op de geluidsbelasting”, stelt het college van B&W in het voorstel aan de gemeenteraad.
Onderdoorgang fietsers
Het college wil dat de consequenties van de aanleg van een fietstunnel onder de Rijnsingel verder wordt onderzocht. Die zou parallel moeten lopen aan de Rotterdamseweg. “In het verleden is al eerder onderzoek gedaan naar de mogelijkheid om een ongelijkvloerse fietsverbinding te realiseren. Vanwege de hoge kosten is de verbinding niet gerealiseerd. De verbinding is nu een belangrijk onderdeel van de Metropole Fiets Route (MFR). Hiermee wordt het mogelijk om 50 tot 70% subsidie van de metropoolregio MRDH te verkrijgen voor het realiseren van de verbinding”, zo staat in het raadsvoorstel. Het college realiseert zich dat in de begroting van de MFR echter geen rekening is gehouden met het realiseren van deze onderdoorgang.
Extra halte Waterbus
Verder wil het college dit jaar aan de slag met het onderzoek naar een extra halte van de Waterbus in Ridderkerk. Die zou in Bolnes bij de Werfkade moeten komen, zo blijkt uit het collegeprogramma. Onvermeld blijft in het raadsvoorstel dat er nogal wat haken en ogen aan zitten. Niet de minste is dat er praktisch gesproken geen enkele extra parkeerruimte is. Het college zou de toegang tot de halte daarom willen beperken tot fietsers en voetgangers. Verbieden om in de buurt te parkeren, zal niet eenvoudig te handhaven zijn. Een tweede punt is dat de extra halte moet passen in de dienstregeling van de Waterbus, waarbij een enkele reis Dordrecht-Rotterdam vice versa binnen een half uur moet blijven, zodat de route met twee waterbussen te varen is. Ook is de medewerking van Rijkswaterstaat nodig voor het aanleggen van een halte in de Nieuwe Maas.