Erasmuslaan krijgt middenberm, verhoogde plateau’s en fietspad

13 December 2022, 18:27 uur
Lokaal
mainImage
Geert van Someren
Onderzocht wordt of het financieel haalbaar is om de parallelweg te verbreden.

door Geert van Someren

Het Ridderkerks college van B&W houdt in grote lijnen vast aan het plan voor de herinrichting van de Erasmuslaan. De weg wordt aangepast op de nu al geldende maximum snelheid van 30 km/u. Dat houdt de aanleg in van een middenberm en verhoogde plateau’s bij de zeven kruispunten. Verkeer op de Erasmuslaan krijgt voorrang ten opzichte van alle zijwegen.

De rijbaan wordt verboden voor fietsers vanwege de verkeersveiligheid op de versmalde rijbanen. Langs het grootste deel van Erasmuslaan komt een vrij liggend dubbelbaans fietspad. Op de andere delen zijn fietsers verplicht op de bestaande parallelweg te rijden. “Wij verwachten dat de kans op conflicten op de parallelweg aanzienlijk lager is dan op de hoofdrijbaan van de Erasmuslaan”, schrijft het college in antwoord op schriftelijke vragen van de raadsleden Petra van Nes (Burger op 1) en Karin Kayadoe (Leefbaar Ridderkerk).

Aanpassingen
Het college wil naar aanleiding van reacties op de informatieavond wel kijken, of het financieel haalbaar is om ter hoogte van de langs- en haaksparkeervakken de parallelweg te verbreden. Daarvoor worden de haaksparkeervakken veranderd in langsparkeervakken. Ook wordt naar aanleiding van de reacties onderzocht of het nieuwe fietspad op een grotere afstand kan komen van de achtertuinen van woningen aan de Christine Mohrmanstraat, dan nu in het plan staat.

Bussen
“Met de RET zijn wij nog in overleg over dit plan”, zo staat in het antwoord op de vragen van de twee raadsleden. “Bussen ondervinden op dit moment vertraging bij de versmallingen en bij kruispunten, omdat verkeer van rechts nu voorrang heeft. De nieuwe inrichting zorgt ervoor dat het openbaar vervoer hier geen vertraging meer ondervindt. Hiermee komt het tijdschema niet in gevaar”.