door Geert van Someren
Het Ridderkerkse college van B&W moet nog diverse afwegingen maken om vervolgens een besluit te nemen over de vraag of de maximum snelheid op de Erasmuslaan in Het Zand 30 km/u blijft of dat die 50 km/u wordt. Wethouder Kees van der Duijn Schouten heeft dat donderdagavond gezegd tijdens een vergadering van een raadscommissie.
Sinds een jaar of vijf wordt in de lokale politiek al gediscussieerd over de ‘herinrichting’ van de Erasmuslaan. Diverse voorstellen zijn de revue gepasseerd en ook de omwonenden zijn daar steeds bij betrokken. Die gaan ervan uit dat het 30 km/u wordt, zo bleek tijdens eerdere informatiebijeenkomsten.
Voorkeur voor 30
Wethouder Van der Duijn Schouten zegt in de commissievergadering dat de voorkeur van het college er naar uit gaat om op zo veel mogelijk wegen in Ridderkerk een maximum snelheid van 30 km/u in te voeren. Dat kan ook op zogeheten gebiedsontsluitingswegen (GOW), maar dan moet wel aan een aantal voorwaarden worden voldaan. Zo heeft een GOW30 voorrang ten opzichte van zijwegen en uitritten, vanwege de doorstroming. En er zijn altijd fietspaden of brede fietsstroken.
Toezegging
De wethouder vervangt in de commissie zijn afwezige collega Ton Overheid. Van der Duijn Schouten zegt toe dat de gemeenteraad nog zal worden betrokken bij de besluitvorming, al was het maar omdat met de herinrichting meer dan een miljoen euro is gemoeid. Hij merkt verder op dat er doorlopend met de omwonenden en andere instanties zoals de RET en Stedin wordt gecommuniceerd over varianten van de herinrichting en de gevolgen daarvan.