door Geert van Someren
In opdracht van het Ridderkerks college van B&W zijn drie extra meetpunten voor de meting van geluid opgehangen. De meetpunten staan aan de Rijksstraatweg, de Rotterdamseweg en de Vlietlaan. Ze hangen er van sinds half oktober en worden half januari weer weggehaald. Dat schrijft het college in een informatiebrief aan de gemeenteraad.
De opzet is niet alleen om de nu al bekende gegevens te checken, maar ook is het doel om een actueel beeld te krijgen van de geluidsituatie bij deze hotspots, zoals bijvoorbeeld overlast door piekgeluiden van hardrijders, motoren en knallende uitlaten. Het resultaat van de metingen dient onder andere als onderbouwing van het door B&W op te stellen gecombineerde Programma Geluid en Lucht.
Financien
Het concept document zal kort voor de zomer van volgend jaar gereed zijn en zal in mei worden besproken met een commissie van de gemeenteraad. “Wij zullen het ontwerp Programma Geluid & Lucht kort toelichten en u heeft de mogelijkheid om vragen te stellen en opmerkingen te maken. De gemaakte opmerkingen gaan wij als advies meenemen bij de besluitvorming”, staat in de brief. “Wij zullen u na de zomer van 2024 een voorstel doen voor het beschikbaar stellen van financiële middelen voor het uitvoeren van de maatregelen uit het programma”.
Enquête
Eerder dit jaar is door de gemeente een enquête gehouden hoe de inwoners van Ridderkerk het geluid en de luchtkwaliteit ervaren en welke oplossingen zij zien. Die is ingevuld door 660 inwoners. Iets meer dan de helft (52%) vindt de luchtkwaliteit slecht tot heel slecht. Een royale meerderheid (62%) is van mening dat een slechte luchtkwaliteit effect heeft op de gezondheid. Een nog groter percentage (72%) vindt dat de gemeente iets kan doen aan de geluidsoverlast van auto’s. Daarbij noemen de inwoners geluidschermen, snelheid en handhaving. Voor vrachtverkeer wordt daar omleiden aan toegevoegd.