door Geert van Someren
Het Ridderkerks college van B&W vindt de inhuur van een vervangend busje op lijn 601 een brandzaak. De kosten van de huur in de periode tot 1 januari bedragen 34.100 euro. Dat blijkt uit de nu gepubliceerde besluitenlijst van de collegevergadering van 6 oktober. Een brandzaak houdt in dat tijdens de coronacrisis het college daarover een besluit kan nemen zonder eerst goedkeuring aan de gemeenteraad te vragen.
Inmiddels hebben VVD en Leefbaar Ridderkerk schriftelijke vragen gesteld over de inhuur. “Wordt Ridderkerk volledig gecompenseerd voor de huurkosten van de RET bussen voor de periode dat er geen gebruik gemaakt kon en kan worden”, vragen de raadsleden Edward Piena en Karin Kayadoe. Zo nee, waarom wordt Ridderkerk niet gecompenseerd, is de volgende vraag. De twee raadsleden willen graag weten als dat niet het geval is, of Ridderkerk wel door de RET gecompenseerd voor de meerkosten voor de huur van de bus inclusief bevoegd chauffeur van het vervoersbedrijf RMC.
Ventilatie
Bij de twee busjes van de RET die enige tijd terug van de ene op de andere dag uit de roulatie werden gehaald, bestonden twijfels over de ventilatie. Dat wordt nu door TNO onderzocht. Dat andere buurtbussen dat probleem niet hebben, zou volgens de raadsleden kunnen worden geconcludeerd uit de website van de RET. Daarop staat dat inmiddels gebleken is, dat de kuchschermen in de buurtbussen in Capelle aan den IJssel goed werken en er verantwoord gebruik van kan worden gemaakt en wordt gemaakt.
Kuchschermen
VVD en Leefbaar Ridderkerk vragen aan het college waarom de buurtbussen van Capelle aan den IJssel eerder gekeurd zijn dan de bussen uit Ridderkerk. “Wanneer wordt verwacht dat de Ridderkerkse bussen zijn gekeurd”, is de aansluitende vraag. Ook willen de raadsleden weten of er bij de buurtbussen van lijn 601 aanwijzingen zijn dat de kuchschermen niet voldoen en/of dat er andere zaken aangepast moeten worden in verband met corona.