Clubs uit Ridderkerk halen €30129,- op met Grote Clubactie

6 December 2020, 15:01 uur
Lokaal
mainImage

Ruim 300.000 verkopers zetten zich de afgelopen maanden in om loten te verkopen tijdens de Grote Clubactie. In Ridderkerk lukte het verenigingen om in totaal € 30.129,- op te halen. Landelijk deden zo’n 5.300 verenigingen mee met de Grote Clubactie. Samen haalden zij dik 9,5 miljoen euro op door meer dan 3 miljoen loten te verkopen. De deelnemende clubs verbreken hiermee alle records.

Dit jaar deden in Ridderkerk de volgende clubs mee en zij haalden de volgende bedragen op. Voetbalvereniging Rijsoord (V.V. Rijsoord) €10746, Gymnastiekvereniging OKK Ridderkerk €5982, H.S.V. Ridderkerk Rowdies €5076, Korfbal Combinatie Ridderkerk €3024, VIB Rotterdam €1146, Poseidon 56 Ridderkerkse Zwem- en Poloclub €1059, Stichting AAVB €768, RLTC €600, Ridderkerks Symfonie Orkest €558, S.V. Slikkerveer €453. Hiervan gaat 80% naar de club.

Meer clubs dan vorig jaar
“Dit is de grootste opbrengst in de 48-jarige geschiedenis van de Nationale Grote Clubactie.” Directeur Frank Molkenboer kan zijn geluk niet op: “Ik ben supertrots dat iedereen zo zijn best heeft gedaan. Juist in deze moeilijke tijden is dit soort saamhorigheid belangrijk.” De afgelopen jaren daalde het aantal clubs dat deelnam aan de Grote Clubactie. Die trend is volgens Molkenboer nu “krachtig doorbroken”. Dit jaar doen er zelfs weer meer clubs mee dan vorig jaar. “Dit laat zien dat de loterij nog steeds springlevend is. En dat is fijn, want ook in de toekomst hebben verenigingen onze loterij keihard nodig om financieel gezond te blijven.”

De Grote Clubactie op volle kracht online
Verkopers gingen dit jaar nog steeds ‘ouderwets’ langs de deuren, waarbij voldoende afstand werd bewaard. Daarnaast werden vanwege de coronacrisis krachtige nieuwe online middelen ingezet. Zo kon de verkoop volledig coronaproof doorgaan. Met succes, in totaal werden 3.173.719 loten verkocht, waarvan maar liefst 1,2 miljoen loten online. De verkopers bleken digitaal enorm creatief: QR-codes, e-mail, social media en WhatsApp werden ingezet om loten te verkopen. Duizenden video’s werden online gedeeld om familie en vrienden aan te zetten tot het kopen van een lot of anderen te enthousiasmeren. Voor het eerst gebeurde dit ook via TikTok. Kinderen deelden talloze filmpjes met de hashtag #groteclubactie.