door Geert van Someren
Het college van B&W heeft besloten de aanleg van een zebrapad in de Populierenlaan niet uit te voeren. Dat betreft een zebra naast de bushalte bij de kruising met de Seringenstraat en de Goudenregenlaan voor de te realiseren snelbus (HOV). “We hebben onderzocht of de motie kan worden uitgevoerd. Uit het onderzoek blijkt dat het aanleggen van een zebrapad op deze locatie alleen maar nadelen met zich meebrengt”, laat het college weten in een brief aan de gemeenteraad.
In een door de gemeenteraad ingediende motie werd gevraagd om onderzoek naar de mogelijkheid voor een zebra, omdat na het omzetten van de rotonde in een langwerpig voorrangsplein gevreesd wordt voor hoge snelheden op de Populierenlaan. CDA, Burger op 1, Partij 18PLUS, ChristenUnie en PvdA stemden daar voor. Het college geeft drie redenen voor het niet realiseren van het ook door het Wijkoverleg West gewenste zebrapad.
Goed opletten
“Op een voorrangsplein blijft de Populierenlaan de doorgaande route, waardoor de doorstroming hoog blijft en automobilisten minder geneigd zijn voetgangers voorrang te verlenen. Door geen zebrapad aan te leggen worden voetgangers gestimuleerd goed op te letten en zorgvuldig per rijbaan over te steken. Dat komt de verkeersveiligheid juist ten goede”, stelt het college in de brief.
Doorstroming verslechterd
“Volgens de landelijke richtlijnen dienen voetgangers en fietsers in een gelijke voorrangssituatie te worden geplaatst”, schrijft het college. “Dat betekent dat wanneer er een zebrapad wordt aangelegd fietsers ook voorrang moeten krijgen op het gemotoriseerde verkeer. Wanneer zowel fietsers als voetgangers voorrang hebben op het gemotoriseerde verkeer verslechtert de doorstroming en afwikkeling voor het gemotoriseerde verkeer en de HOV-buslijn”.
Niet afwijken
“Het aanleggen van een zebrapad vormt een afwijking van de landelijke richtlijnen voor de inrichting van een verkeersplein. Een dergelijke afwijking kan de werking en functie van het verkeersplein nadelig beïnvloeden”. Het college van B&W heeft daarom gekeken naar het aantal oversteekbewegingen op die plek. “Uit de tellingen blijkt dat de aantallen relatief laag zijn: in de ochtendspits gemiddeld 12 voetgangers en 18 fietsers per uur en in de avondspits 17 voetgangers en 26 fietsers per uur. Deze aantallen bieden onvoldoende grond om van deze richtlijnen af te wijken”, laat het college aan de gemeenteraad weten.