door Geert van Someren
De gemeente Ridderkerk heeft ten onrechte bij de aanvragen voor de eenmalige energietoeslag niet alleen gevraagd naar de naam en het banknummer van betrokkenen, maar ook naar het pasnummer, de geldigheidsdatum en het volgnummer. De gemeente is daar inmiddels mee gestopt. Dat blijkt uit schriftelijke vragen die de raadsleden Cora van Vliet en Jim Kloos (Echt voor Ridderkerk) hebben gesteld, nadat ze de zaak ook eind juni al in een raadsvergadering aan de orde stelden.
“Nadat EVR contact had met de ambtenaren die hierover gaan, is het online formulier en het proces daarop gelukkig aangepast, zodat dit niet meer wordt gevraagd”, zo staat in de vragen. Wethouder Edward Piena (VVD) heeft in die raadsvergadering toegezegd dat zal worden uitgezocht of die gegevens inderdaad niet gevraagd hadden mogen worden. Dat duurde de raadsleden te lang en daarom hebben ze zelf daarover contact gezocht met de Autoriteit Persoonsgegevens.
Had niet gemogen
“Volgens de toezichthouder was de informatie pasnummer, geldigheidsdatum en volgnummer overbodige en fraudegevoelige informatie en had derhalve niet gevraagd mogen worden”, zeggen de twee raadsleden van EVR. “Deze gegevens moeten daarom worden vernietigd”. EVR wil weten of dat inmiddels is gebeurd.
Gebruik gegevens
“Hoe zorgt u ervoor dat zolang deze gegevens nog niet zijn vernietigd, gewaarborgd is dat niemand er gebruik van kan maken”, vragen Van Vliet en Kloos. “En worden benadeelden daarover door de Gemeente geïnformeerd”. Mochten inwoners de dupe zijn geworden van mogelijke identiteitsfraude, dan willen de raadsleden weten of die mensen bij de gemeente terecht kunnen voor schadevergoeding.