Acties voor veiligere infrastructuur in Ridderkerk

29 November 2023, 09:26 uur
Lokaal
mainImage
Geert van Someren
Na de reconstructie is de kruising van de Randweg met de Beneden Rijweg juridisch niet meer kloppend. Conform het advies wordt de oude T-kruising hersteld.

door Geert van Someren

Het college van B&W heeft aan de gemeenteraad een overzicht gegeven wat is gedaan aan de zes meest risicovolle locaties in Ridderkerk wat betreft de verkeersveiligheid. De nummer 1 is de rotonde Vlietlaan-Donkerslootweg. Daar is dit jaar een onderzoek uitgevoerd. Als gevolg daarvan zijn inmiddels zowel de belijning als de borden aangepast.

Komend jaar wordt onderzocht welke mogelijkheden er zijn om de snelheid van overstekende fietsers te verlagen. Overige aanpassingen aan de rotonde worden volgens het college gecombineerd met de realisatie van de centrumhaltes voor het hoogwaardig openbaar vervoer (HOV). Dat laatste geldt ook voor de nummer 2 op de risicolijst, de rotonde Bilderdijkstraat-Jan Luykenstraat-Vondellaan.

Gerealiseerd
Wat betreft de nummer 3, de Beneden Rijweg tussen de Rijnsingel en de Randweg, bleek dat de weg uitnodigt tot (te) hard rijden. Enkele maanden geleden is op de as van de weg een doorgetrokken dubbele lijn aangebracht. Daardoor oogt de rijbaan optisch smaller, waardoor de weg minder uitnodigt om hard te rijden, schrijft het college aan de gemeenteraad. Eerder werd al bekend dat de reconstructie van het kruispunt van de Beneden Rijweg en de Randweg niet goed uitpakt. Dat is risicovolle situatie nummer 4. Volgend jaar zal naar verwachting de oude situatie met een T-kruising worden hersteld.

Ingrijpend
Risicosituatie nummer 5 is de kruising van de Sportlaan met de Kievitsweg en de Willemstraat. Onderzoek heeft tot het advies geleid van het kruispunt een rotonde te maken. Dat is een ingrijpend werk. De werkzaamheden worden naar verwachting in 2024 – 2025 uitgevoerd. Het college merkt daarbij op dat het mogelijk is dat voor de uitvoering bij de gemeenteraad krediet moet worden aangevraagd. De zesde risicovolle situatie is inmiddels aangepakt. Op de kruising van de Ringdijk met Beneden Rijweg ter hoogte van De Schans is een onderbord geplaatst, om het verkeer erop te attenderen dat kruisende fietsers van twee kanten kunnen komen.

Overige locaties
Voor het onderzoek naar de overige 14 locaties uit de top twintig is dit jaar een aanbesteding gehouden. Mobycon heeft die gewonnen en de opdracht gekregen, zo laat het college weten. Het bedrijf gaat op volgorde de top twintig onderzoeken. Mobycon is inmiddels gestart met de kruising Sint Jorisstraat-Molensteeg en de kruising Rijkstraatweg-Linnenstraat.