Aantal parkeerplaatsen Vlietplein blijft gelijk

27 November 2020, 17:57 uur
Lokaal
mainImage
Geert van Someren
De kosten van de renovatie van sporthal Drievliet zijn bijna verdubbeld. Winkeliers maken zich zorgen over het aantal parkeerplaatsen en de wijzigingen met betrekking tot het laden en lossen.

door Geert van Someren

Het aantal parkeerplaatsen onder en bij Sporthal Drievliet en het winkelcentrum Vlietplein blijft gelijk. Wel verdwijnen de 32 tijdelijke parkeerplaatsen aan de overkant van de Vlietlaan, waar de winkeliers ooit aan hebben meebetaald. Die moeten wijken voor de nieuwbouw van woningen in ‘Driehoek Het Zand’. Daar komen dan weer wel 39 openbare parkeerplaatsen in die woonwijk voor in de plaats. Dat blijkt uit antwoorden van wethouder Henk van Os op vragen in de raadscommissie Samen Leven.

Winkeliers van het Vlietplein hebben eerder deze week in een reactie op de plannen voor de renovatie van de sporthal en de aanpassingen van de omgeving hun zorgen geuit over de plannen. Zo wil het college van B&W de routes veranderen. Onder andere leidt dat tot het verplaatsen van de los- en laadplaatsen, waardoor “tientallen meters met de versproducten gelopen moeten worden, tussen het zoekend, parkerend en vertrekkend verkeer door”, aldus de winkeliers.

Het college van B&W ziet dat anders, blijkt uit antwoorden op vragen van raadsleden. “In de nieuwe situatie verwachten we dat door de verbeterde opzet minder conflictsituaties zullen ontstaan tussen ‘doorgaand verkeer’ en de auto’s die een parkeerplaats onder de sporthal zoeken. Er zal minder doorgaand verkeer zijn waardoor we geen opstoppingen en dergelijke verwachten op de route onder de sporthal door. Eenrichtingverkeer is dan niet nodig en blijft parkeren nabij het winkelcentrum en onder het sportcentrum van beide zijden bereikbaar”.

Wethouder Van Os merkt op dat een oplossing voor de parkeerproblemen het instellen van een blauwe zone zou kunnen zijn. “De winkeliers kijken met belangstelling naar de proef op het Dillenburgplein”. De winkeliers merken in hun reactie op dat de gemeente bij de keus om de sporthal niet te slopen maar te renoveren, onvoldoende de consequenties voor het parkeren voor ogen heeft gehad.

Zichtbaarheid
Een probleem blijft de zichtbaarheid van het winkelcentrum. In de eerste versie van het plan zou de sporthal worden gesloopt. In overleg met de winkeliersvereniging wordt nu gezocht naar oplossingen om de zichtbaarheid van het plein te vergroten. “Dat kan worden opgelost door marketing en signing”, zegt Van Os. “Het verzoek van de winkeliersvereniging is om bijvoorbeeld een scherm te plaatsen op de gevel van het sportcentrum, zichtbaar vanaf de Vlietlaan. De winkeliersvereniging blijft betrokken voor de nadere invulling”.

Kosten renovatie
De kosten voor renovatie van de sporthal zijn ongeveer verdubbeld ten opzichte van bedragen die eerder werden genoemd. De kosten stegen van 3,45 miljoen euro naar in totaal 6,73 miljoen euro. Dat is exclusief de herinrichting van de openbare ruimte. Volgens het college is dan onder meer veroorzaakt omdat het bedrag vanaf vorig jaar inclusief 21% btw geraamd moeten worden. Daarnaast zijn de bouwkosten gestegen t.o.v. 2017. Ook geldt vanaf 2021 dat gebouwen bijna energie neutraal moeten zijn. Van Os: “Er is veel geld mee gemoeid, maar het ziet er gelikt uit”.

De gemeenteraad neemt in december een besluit over de renovatie van de sporthal en het opknappen van de omgeving.