Wanneer en hoe moeten remblokken en remschijven worden vervangen?

23 February 2022, 13:53 uur
Landelijk
mainImage
ANP

Het remsysteem zorgt voor de veiligheid van de bestuurder en de passagiers. Het moet 100% in orde zijn en het is verboden om met defecte remmen op de weg te rijden. Een van de meest slijtagegevoelige onderdelen van het systeem zijn de remschijven. De remblokken worden er tegenaan gedrukt, waardoor het voertuig tot stilstand komt. Versleten remschijven brengen het leven van de bestuurder en de passagiers in gevaar. Daarom moet de eigenaar van een voertuig de technische staat van de remschijven zorgvuldig controleren en ze te gepasten tijde vervangen.

Een veel voorkomende vraag is - welke remblokken moeten voor deze remschijven worden gekozen? Of vice versa - de keuze van remschijven voor bepaalde merken remblokken. Laten we eens proberen uit te zoeken wat belangrijk is en hoe belangrijk het is in dit dilemma.

Laten we beginnen met een remschijf - als een van de deelnemers aan het remproces. Een gietijzeren staaf, die een bepaalde reeks toleranties en uitbalanceringsindicatoren heeft. De functie van de schijf is deel te nemen aan het wrijvingspaar, thermische energie te absorberen en af te voeren. Zoals u kunt zien, zijn alle basisfuncties zelfvoorzienend. Zij worden niet beïnvloed door het remblok. Bijgevolg is de keuze van remschijven een onafhankelijke taak.

Neem nu de remblokken. Remblokken zijn een complexer en functioneler onderdeel van het remsysteem. In tegenstelling tot de schijf kan het remblok veel variaties hebben, aangezien het tot 40 componenten bevat. En wat de eigenschappen van het remblok betreft kunnen verschillende eisen worden gesteld: weinig stof, hoge wrijvingscoëfficiënt, weinig lawaai, lange levensduur of zorg voor de remschijf. Het is belangrijk te begrijpen dat het het remblok is dat de wrijvingscoëfficiënt genereert! Zoals u kunt zien, zijn er nog veel meer om uit te kiezen. Daarom raden wij u aan altijd te beginnen met de keuze van de remblokken.

Rekening houdend met de vorige kenmerken en het materiaal, worden kussentjes daarom in dergelijke hoofdgroepen ingedeeld:

1.   Organisch. Het wrijvingsmateriaal bestaat voor 10 tot 30% uit metaal, en de overige bestanddelen zijn plantaardige vezels, harsen, kevlar, koolstof, rubber en zelfs glas. Zij hebben vrijwel geen slijtage op remtrommels en remschijven, produceren weinig lawaai, maar zijn bang voor hoge belastingen en temperaturen.

2.   Metaal. Beter bestand tegen temperatuurbelastingen, omdat ze gemaakt zijn van staal en koperverbindingen.

3.   Semi-metaal is het derde type frictieblokmateriaal. Het bestaat uit staal en andere soorten metaal (30% - 60%) en vulstoffen, modifiers die de prestaties verhogen. Minus - verhoogt aanzienlijk de slijtage van de remschijven, stof en lawaai tijdens het gebruik.

4.   Keramisch - zo gemaakt dat de vezels van keramiek volgens een speciale methode worden vermengd met de vezels van andere metalen componenten. Ze zijn licht van gewicht, vertonen minimale slijtage van de remschijf en maken veel minder lawaai dan andere soorten remblokken.

Wanneer moet ik mijn remblokken en remschijven vervangen?

Om te beginnen is er geen duidelijke tijdslimiet voor het vervangen van zowel remschijven als remblokken. Zoals automonteurs zeggen, zijn er in de praktijk schijven die na een jaar gebruik versleten zijn, en er zijn er die tientallen jaren meegaan. In de regel worden remblokken vaker vervangen dan remschijven, ongeveer 2-3 remblokvervangingen per schijfvervanging.

De belangrijkste tekenen van remschijfslijtage

Een ervaren autobezitter kan de conditie van de remschijven vaststellen aan de hand van de volgende symptomen:

- Het stuiteren van het rempedaal wanneer de remmen licht worden ingetrapt op de remschijf wijst erop dat de schijf is beschadigd;

- Als de voorkant van het voertuig sterk of zelfs scherp begint te trillen bij het remmen, moeten de remschijven beslist worden vervangen door nieuwe schijven;

- De zijdelingse beweging van het voertuig tijdens het remmen kan door verschillende oorzaken worden veroorzaakt: Drukonevenwichtigheden in de voorwielen, natuurlijke slijtage of breuken in de voorwielophanging en natuurlijk de geometrie, alsmede een wisselende mate van slijtage van de voorste remschijven.

Storingen in het remsysteem kunnen alleen worden opgespoord door een met speciale apparatuur en een ervaren monteur.

Wat u moet weten om de remschijven te vervangen

Wanneer u begint met het vervangen van de remschijven, moet u rekening houden met het volgende:

Remschijven worden alleen in paren vervangen, meestal op een van de assen van de auto. Zelfs als één schijf snel versleten is, moet u beide schijven vervangen, anders vergeet u de gelijkmatigheid van het remmen

schijven worden altijd samen met de remblokken vervangen, dus zelfs niet volledig versleten schijven kunnen beter een beetje van tevoren worden vervangen als er twijfel over bestaat dat ze niet bestand zullen zijn tegen nog een run van de remblokken.

De noodzaak om nieuwe "remmen" te plaatsen blijkt uit de selectie op de schijf, die kan worden gemeten met de "dieptemeter" van een remklauw. In het geval van gegoten of gesmede schijven met spaarzame spaken, kunt u er dwars doorheen meten.

Er kunnen andere aanwijzingen zijn voor vervanging - ongelijkmatige slijtage, groeven, uitloop van de schijven. Dit laatste kan tot uiting komen in een pulserend rempedaal bij het indrukken of in het trillen van de carrosserie tijdens het rijden, ondanks het feit dat de wielen in balans zijn en de naaflagers en aandrijvingen normaal zijn.

Elke auto heeft een ander ontwerp, dus bij het vervangen moet worden geleid door de reparatiehandleiding voor uw auto. Bij het vervangen van de velgen moet schoon zijn, vergeet niet om de naaf te reinigen van schade en vuil, anders kan de installatie leiden tot enkele problemen.

Bron van informatie:

https://www.auto-onderdelen24.nl/remblokken

https://www.autoweek.nl/onderhoud/remschijven-en-remblokken/