'Supermarkten doen weinig aan duurzamere voeding'

5 October 2023, 08:37 uur
Landelijk
mainImage
ANP

Supermarkten nemen weinig concrete maatregelen om klanten te stimuleren duurzamer te eten, schrijft het FD. Zo bestaat een groot deel van het eiwitrijke voedsel in reclamefolders uit vlees, vis en kaas. Deze producten hebben een relatief grote ecologische voetafdruk.

Dat is een van de conclusies uit een onderzoek dat denktank Questionmark, in samenwerking met milieuorganisaties Milieudefensie, Mighty Earth en Natuur & Milieu, heeft gedaan naar de zeven grootste supermarktketens van Nederland. Het onderzoek is bedoeld om 'inzicht te geven in welke supermarkten zich inzetten voor natuurbehoud en een gezond milieu'.

Questionmark concludeert dat supermarkten wel ambitieuze plannen hebben, maar concrete maatregelen op zich laten wachten. Zo streven supermarkten ernaar dat in 2030 de helft van de eiwitten die ze verkopen plantaardig zijn, en zet marktleider Albert Heijn zelfs in op 60%. Plantaardige eiwitten zijn minder belastend voor het milieu dan dierlijke.


Door: ANP