Slachtoffers van onlinefraude slagen er nog nauwelijks in om hun geld terug te krijgen en weten ook onvoldoende over de mogelijkheden die daarvoor bestaan, zoals de relatief nieuwe deurwaardersroute. Dat blijkt uit een nog onopgemerkt onderzoek van de Haagse Hogeschool, dat bepalend kan zijn voor het beleid van het ministerie van Justitie. "Nederlanders zijn nog beperkt bekend met de civielrechtelijke procedure die je kunt gebruiken om je geld terug te krijgen", zegt onderzoeker Susanne van 't Hoff-de Goede tegen BNR.
Liefst 80 procent van de slachtoffers uit het onderzoek kreeg de financiële schade, die bij de meesten lag tussen de 1 en 500 euro, niet terug. Weliswaar deed een op de vijf slachtoffers aangifte bij de politie, maar slechts 1 procent wist zijn geld terug te krijgen via de strafrechtelijke weg.
Sinds 2021 bestaat daarom de mogelijkheid om het geld terug te krijgen via een gerechtsdeurwaarder. Uit het onderzoek blijkt echter dat slechts 0,2 procent van de slachtoffers probeerde de schade terug te krijgen via deze route, die officieel een civielrechtelijke procedure wordt genoemd. Van alle ondervraagden was slechts 35 procent op de hoogte van de deurwaardersroute.
Door: ANP