ING verlengt wachttijd limietverhoging tegen 'spoofing'

7 November 2020, 13:51 uur
Landelijk
mainImage
Digitaal Dagblad / Rene Dons

ING heeft een wijziging doorgevoerd in het proces om de daglimiet te verhogen. Dat moet oplichting via spoofing moeilijker maken. Dat hebben het tv-programma Kassa en ING bekendgemaakt. De wachttijd bij het verhogen van de limiet voor overboekingen is nu verhoogd van een kwartier tot vier uur.

Omdat in een kwartier tijd de limiet voor een overboeking verhoogd kon worden naar het maximum op dagbasis (50.000 euro), konden criminelen binnen korte tijd grote bedragen van ING-klanten buit maken. Slachtoffers werden al die tijd aan de lijn gehouden tot de door hen verhoogde daglimiet actief was. Criminelen moeten hun slachtoffers nu vier uur aan de lijn zien te houden.

Kassa meldde al eerder dat de afgelopen maanden honderden bankklanten zijn opgelicht door spoofing. Een crimineel belt dan iemand waarbij het lijkt of er daadwerkelijk door de bank wordt gebeld, inclusief telefoonnummer en logo. De mensen worden dan overgehaald hun geld over te maken naar een speciale kluisrekening die niet blijkt te bestaan. Het geld belandt wél op de rekening van een andere crimineel. Kassa stelde al eerder dat de meeste slachtoffers klanten van ING zijn en die bank vergoedt het gestolen geld niet, volgens het programma.

Ook komt er een waarschuwingsscherm in beeld als via de site of de app een verzoek is gedaan om de daglimiet te verhogen, om klanten zo te waarschuwen voor mogelijke oplichting, meldt ING.


Door: ANP