Hoe werk je met UGC-creators voor Paid campagnes en waar je ze vindt

28 May 2024, 12:16 uur
Landelijk
mainImage
ANP

User-generated content (UGC) is de afgelopen een of twee jaar een hoeksteen geworden van effectieve marketingstrategieën. Steeds meer merken wenden zich tot UGC-creators om authentieke, boeiende content te produceren die resoneert met hun doelgroep.

Maar wat zijn UGC-creators precies en hoe vind je degenen die het beste bij je merk passen?

Ontdek hoe je UGC-content kunt opnemen in je marketingcampagnes om je campagnedoelen te bereiken en een sterke klantbasis op te bouwen.

Wat is een UGC-creator?
In tegenstelling tot een influencers (iemand met veel volgers op sociale media) creëert ugc creator Nederland geen content voor zijn volgers, maar voor de merken. UGC-creators hebben misschien niet eens veel volgers op sociale media, aangezien ze hun content meestal niet delen met hun volgers.

Ze zijn in feite contentmakers en maken content voor bedrijven. Hun foto's en video's worden gemaakt volgens de brief van het merk en hun content wordt gebruikt in betaalde advertentiecampagnes op Facebook en Instagram.

Soorten UGC-creators
We onderverdelen creators niet in categorieën zoals influencers - er zijn geen nano-UGC-creators of macro-UGC-creators.

Je moet weten dat veel UGC-creators ervoor kiezen zich te specialiseren in een of twee niches als het gaat om het maken van content.

Echter, de beste contentcreators kunnen video's en foto's maken voor elke niche, omdat ze weten hoe ze de boodschap, de pijnpunten en de vereisten van het merk moeten overbrengen, ongeacht de niche, het product of de dienst waar ze over spreken.

Hoe werk je met UGC-creators?
Voordat je de UGC-creator kiest waarmee je wilt werken, zijn er een paar dingen die je eerst moet doen om je campagne effectief te maken.

Definieer je marketingdoelen
Bepaal je campagnedoelen voordat je je vastlegt op samenwerkingen of briefings schrijft. Wat wil je bereiken met de campagne: merkbekendheid, hoger engagement of hogere conversies?

Bepaal je doelgroep
Je hebt waarschijnlijk één of meerdere koperpersonages ontwikkeld voor je merk, dus je weet wie je doelgroep is voor de volgende campagne. Zorg ervoor dat je verder gaat dan alleen hun demografie en interesses te begrijpen. Let op hun gedrag, pijnpunten en problemen.

Zodra je deze hebt bepaald, krijg je een veel duidelijker idee over het soort content dat je nodig hebt en het ideale creatorsprofiel.

Maak een effectieve brief
Nu je de basis hebt, denk na over de brief die je naar creators wilt sturen. Hoe gedetailleerder de brief, des te beter de content aansluit op je vereisten.

Vergeet niet het volgende op te nemen, maar voel je vrij om andere relevante informatie toe te voegen:

Definieer het campagneformaat en de doelen
Geef informatie over het product, de unieke verkoopargumenten en leveringsdetails

Creatorsvereisten: Specificeer demografie, locatie en andere relevante criteria

Specificeer de doeltaal (of meer als je adverteert in meerdere landen)

Bepaal het type video - unboxing, testimonial, how-to, speciale aanbieding of andere

Specificeer de specifieke gelegenheid (indien van toepassing)

Andere relevante informatie die je de creator wilt laten weten of in de video wilt laten opnemen

Vind UGC-creators
Zodra je alle informatie hebt voorbereid, is het tijd om contact te leggen met UGC-creators. Er zijn twee manieren om ze te vinden: op sociale media - zoek op Instagram of TikTok met de hashtags #ugccreator en een specifieke niche, hoewel dit proces veel tijd en moeite kost.

De makkelijkste manier om getalenteerde UGC-creators te vinden is via een UGC-platform, waar je gedetailleerde informatie krijgt over de creatorsprofielen, hun eerdere werk, prestatiedata en beoordelingen.

Dien je contentbrief in via het platform en wacht tot de creators zich aanmelden voor je project. Daarna kun je hun portfolio doorbladeren en beslissen wie het beste is voor je campagne. Als je niet helemaal zeker bent, voer dan een paar kortetermijncampagnes uit om de beste langdurige samenwerkingspartners te vinden.

Relatiebeheer met creators
Als je creators vindt die de ideale match zijn, bouw dan een relatie op met langdurige samenwerking in gedachte.

Deze zijn geweldig omdat de boodschappen in je campagnes consistent en on point zijn; de creator kent je merk en doelen en kan naadloos met je samenwerken.

Met een UGC-platform kun je al je betalingen, berichten, content en prestatieanalyses veel makkelijker beheren. In plaats van heen en weer te gaan met berichtenapps, bewerkings- en ontwerptools, betaalplatforms en facturering, kun je met het juiste platform alles in één keer afhandelen, waardoor het samenwerkingsproces eenvoudig wordt.

Analyseren en optimaliseren van prestaties
Zodra je campagnes live zijn, volg, optimaliseer en A/B-test ze om te zien wat het beste werkt voor je doelgroep. Focus op belangrijke metrics zoals engagement, bereik en ROI. Gebruik realtime inzichten en gegevensvisualisatietools om je strategieën aan te passen.