Consumentenbond: deurverkopers overtreden massaal gedragsregels

2 July 2025, 09:21 uur
Landelijk
mainImage
ANP

Deurverkopers lappen gedragsregels massaal aan hun laars, meldt de Consumentenbond na onderzoek. Ze negeren nee-stickers, dringen aan wanneer iemand geen interesse toont en proberen met leugens bij mensen binnen te komen.

De bond roept bedrijven op geen gebruik meer te maken van deurverkoop en pleit voor een verbod, na een klachtenstroom over agressieve en soms misleidende verkopers aan de deur. "92 procent van de consumenten stoort zich aan deurverkopers en 71 procent ervaart het deurcontact als intimiderend", blijkt uit een enquête onder 7500 mensen. Deurverkopers negeren ook vaak de 'bel-niet-aan-stickers'.

Vooral telecom-, energiebedrijven en goede doelen maken gebruik van deurverkoop. Daarvoor schakelen ze speciale marketingbureaus in. Die moeten zich aan bepaalde gedragsregels houden, maar dit gebeurt dus niet. Bij deze bureaus draait volgens de Consumentenbond alles om geld verdienen en verkooptargets halen.

De bureaus schenden bewust de gedragsregels. "Zo kreeg een undercoverstudent van de Consumentenbond te horen dat ze 'doof' moest zijn voor de 'nee' van potentiële klanten. En in verkoopscripts wordt soms zelfs aangeraden om te liegen." Zo adviseerde een marketingbureau wervers voor Alzheimer Nederland om te vertellen dat hun opa was overleden aan Alzheimer om klanten over de streep te trekken. "Alzheimer Nederland liet weten de scripts niet te kennen en deze af te keuren", aldus de Consumentenbond.
 

 


Door: ANP