Achterstand bij leerlingen na coronajaren nog niet weggewerkt

25 April 2024, 15:27 uur
Landelijk
mainImage
Pexels

Tijdens de corona pandemie hebben leerlingen van zowel het basis- als voortgezet onderwijs te maken gehad met langdurige sluiting van scholen. Er werd thuisonderwijs gegeven om te grote achterstanden te voorkomen. Maar dit heeft in lang niet alle gevallen goed uitgepakt. Een ouder is immers geen leerkracht. Nu corona al geruime tijd achter ons ligt wordt er meer bijles in het basisonderwijs ingezet om achterstanden bij leerlingen weg te werken. Maar ook op middelbare scholen constateren docenten dat leerlingen soms niet goed mee kunnen komen.

Goed voorbereid doorstromen
Het is natuurlijk de bedoeling dat een leerling het juiste niveau heeft om door te stromen van de basisschool naar het middelbaar onderwijs of van de middelbare school naar een beroepsopleiding. Als een kind niet aan de gestelde eisen voldoet dan kan dat een probleem zijn, zeker bij het inschrijven voor een beroepsopleiding. Daarom wordt op de basisschool vooral ingezet op een goed taal- en rekenniveau. Daarvoor kan soms bijles rekenen of taal nodig zijn. Deze vaardigheden heeft een leerling immers ook nodig bij andere vakken. Vooral goed kunnen rekenen en begrijpend lezen zijn essentieel. Uit onderzoeken blijkt dat het niveau van bepaalde leerlingen niet voldoende is. Dit kan later tot grote problemen leiden.

Tijdig ingrijpen met bijles
Als een leerling niet goed kan meekomen dan is het belangrijk dit in een vroeg stadium op te merken. Dat is in de eerste plaats de taak van de leerkracht. Deze bespreekt dit vervolgens met de ouders. Vervolgens kan er bijvoorbeeld bijles in Rotterdam worden ingezet om het niveau van de leerling te verbeteren. Soms zijn een paar bijlessen al voldoende om ervoor te zorgen dat de leerling de lesstof beter snapt en dus ook betere resultaten behaalt. Goede afstemming tussen de school en het bijlesinstituut is daarbij natuurlijk erg belangrijk. De bijlessen moeten goed aansluiten bij de lesstof die de leerling op school gepresenteerd krijgt. Door goede communicatie kan de bijles zo efficiënt mogelijk worden ingezet. Als de resultaten verbeteren zal een leerling ook met meer plezier naar school gaan en de lessen volgen.

Individueel of groepsbijles
Bijles kan op verschillende manieren worden aangeboden. De docenten zijn meestal student, soms zijn het mensen die vanwege een carrièreswitch of pensioen niet meer in het onderwijs werken maar dit wel hebben gedaan. Een leerling kan individueel bijles krijgen, maar er wordt ook vaak met een kleine groep van 4 tot 8 leerlingen gewerkt. De bijles vindt uiteraard plaats buiten de schooluren. De leerling krijgt van school extra opdrachten mee die onder leiding van de bijlesdocent worden gemaakt. Deze beoordeelt de resultaten en deelt de informatie met de docent op school en met de ouders. Door de lijnen kort te houden kan er snel worden ingegrepen als de leerling op bepaalde punten nog achterblijft. Door een achterstand opgedaan tijdens de coronajaren op tijd weg te werken kan de leerling zonder problemen zijn studie voortzetten en hopelijk uiteindelijk het beroep kiezen waar hij of zij van droomt.