Ridderkerks Dagblad | Spido als Venster op de Rotterdamse Haven

Spido als Venster op de Rotterdamse Haven

img
img
img
img
img

Een jaar lang feest bij de Spido, dat zijn 100-jarige jubileum donderdag samengevat presenteerde met het schitterende boek ‘Venster op de Rotterdamse Haven.’

Oud-burgemeester Ivo Opstelten mocht het eerste exemplaar in ontvangst nemen uit handen van rederij-eigenaar Leo Blok, die aan boord van de James Cook van de gelegenheid gebruik maakte om meteen maar alle nog volgende festiviteiten aan te kondigen waaronder een langlopende expositie van de Spido in het Maritiem Museum (vanaf 8 juni) en twee concerten van de legendarische Beach Boys. De eerste in het Nieuwe Luxor (3 juli) en de tweede op de Maasvlakte samen met het Rotterdams Philharmonisch Orkest (5 juli).

Het was een druk bezocht bitteruur donderdag aan de Willemskade, waar Leo Blok ook nog even beelden liet zien van de eerste inswinger van het jubileum: de tewaterlating van het nieuwe schip dat komende zomer aan de vertrouwde steigers in Rotterdam zal worden gedoopt. Dan hoort men ook wie de doop zal verrichten en verder de naam van het schip, die nu nog geheim is.

Schitterende foto’s in het 128 pagina’s tellende boek ‘Venster op de Rotterdamse Haven’ over de Tramlijn te Water, waarvoor de beroemde Rotterdamse ondernemer D.C. van Beuningen – sinds 1902 directeur van de Steenkolen Handelsvereniging (SHV) - het fundament legde. Foto’s van de Zalmhaven, die in 1919 de thuishaven van de Spido was. Kleurrijke affiches uit romantische jaren en zelfs foto’s van de Reus van Rotterdam (vrijdag meer). Maar vooral herinneringen aan de Havendienst Spido, de parlevinkers, de koopvrouwen, de vaste verbindingen zoals met vliegveld Waalhaven voor 30 cent (enkele reis) en 50 cent (retour) en de door de Nederlandsche Spoorwegen aangeboden Spido-toer: per spoor naar Rotterdam? Dan kost een volledig dagverblijf slechts f 3,25. En voor gezelschappen reductie.

De Spido heeft zichzelf in 100 jaar tijd omgevormd van havendienst, via tramlijn te water en de zomerrondvaarten, naar een rederij voor events, dagtochten en themacruises gedurende het hele jaar. De ontwikkeling is beschreven door Evy van Ast van het historisch onderzoeksbureau Stad en Bedrijf.

Vanaf vrijdag start voor beide concerten van de Beach Boys de voorverkoop via de sites van het Nieuwe Luxor, het Philharmonisch Orkest en Spido.

 

 


Foto: o.a. Mirjam Lems