Wel of geen podium

12 September 2020, 10:22 uur
Columns
mainImage

Weet u het nog, die vreselijke reclame van maandverband? Wel of niet met vleugeltjes, je zou er echt van opknappen en het werd zo vaak herhaald. Irritant gewoon. Bekennen moet ik wel dat ik niet zo heel veel televisie kijk, dus ik weet niet of er nog van dit soort reclames zijn. Reclametechnisch wel enorm goed gedaan. Werken op iemands irritatie is handig, als je voor het schap stond in de supermarkt werd je er toch aan herinnerd. Best slim. Reclame ontlopen lukt met de wijze waarop de tv-giganten inkomen moeten binnenharken ook niet echt.

Aandacht voor een product, veel en met regelmaat, maakt het wel groter. Het blijft hangen en hoe meer je je er druk overmaakt, hoe beter het in je geheugen blijft hangen. Stel je voor dat ze het niet op die manier hadden aangepakt, dan zou ik het al zijn vergeten. Nu, met al die social media kanalen die er zijn, is het bereik nog veel groter. En laten we eerlijk zijn: we kunnen er nog gemakkelijker met zijn allen over vallen en commentaar leveren. 

Als je veel van die kanalen een beetje volgt zijn er legio onderwerpen waar mensen zich aan ergeren of een mening over hebben. In niet misverstane bewoordingen wordt het een en ander geventileerd. En eigenlijk maakt men dan bewust of onbewust er toch ook reclame voor. Immers, onder reclame worden alle middelen verstaan die ingezet worden om iets of iemand bekendheid te laten verkrijgen. Dus veel aandacht geven maakt je onderwerpen groter en geeft je meer podium. Soms vraag ik me af of we nog wel snappen dat negeren en/of geen aandacht geven als effect kan hebben dat het niet meer interessant wordt. 

Best een beetje diepzinnig, ik zal proberen met een voorbeeld aan te geven wat ik bedoel. Met grote regelmaat zie ik oproepen van de politie om ongelukken en dergelijke niet te filmen. Je hindert hen bij de werkzaamheden en dat niet alleen: je zult er maar als slachtoffer liggen. Zou je dat dan gefilmd willen hebben? Vervolgens duiken al die filmpjes op op bijvoorbeeld Facebook en andere kanalen. Succes verzekert dat je reacties krijgt, positief of negatief. Misschien ook veel likes of boze gezichtjes. Wat zou er nu gebeuren als er totaal geen reactie op komt? Dan wordt het toch minder interessant om alles te willen filmen? Er is dan geen podium meer. 

Of bijvoorbeeld een of andere roeptoeter die dingen roept waarvan je echt denkt; dat kan niet waar zijn. Respectloos, wellicht beledigend of wat dan ook. We buitelen over elkaar heen met reacties. Het gevolg is wel dat deze wel enorm veel aandacht krijgt. Doel bereikt toch? Men heeft een podium gekregen. Maar of dat is wat je met je reactie wilde bereiken? Wat zou er gebeuren als niemand reageert?

Natuurlijk is het soms wel uitermate handig om misstanden op de gevoelige plaat dan wel in beeld te brengen of een bericht te plaatsen. Maar soms denk ik wel eens, slaan we er niet in door en geven we daardoor juist mensen of zaken, waarvan je het niet wil, een heel groot podium? Wanneer is het handig en wanneer niet. Ben ik bewust reclame aan het maken of is dat niet wat je wil bereiken. Zo lastig om de juiste balans te zoeken.

Karin Kayadoe
Fractievoorzitter Leefbaar Ridderkerk