Stil op straat en nieuw distributiecentrum

17 August 2020, 10:28 uur
Columns
mainImage

Komkommertijd en een hittegolf is voor een stukjesschrijver niet de fijnste periode. Zeker wanneer je vooraf weet dat de temperaturen in je woonkamer kunnen oplopen richting de zesendertig graden. Het zal u niet verbazen dat ik dan niet achter mij pc te vinden ben, maar met mijn voeten in een teiltje met koud water zit, op mijn balkon in Ridderkerk.

Je kunt natuurlijk met je voeten in een teiltje blijven zitten, maar de deadline komt wel steeds dichterbij. Dan toch maar de hitte trotseren. Op deze maandagmorgen zouden zo’n driehonderd kinderen, op de fiets en in hun sponsoroutfit, onderweg zijn gegaan naar het Reyerpark om zich daar te melden voor een week 3x2. Voor de lezer die niet uit Riderkerk komt even een korte toelichting op dit Ridderkerkse fenomeen. “3x2” is een evenement uit Ridderkerk voor de jeugd tussen 8 en 15 jaar. Het accent ligt tegenwoordig op het fietsen. Daarom wordt dit festijn ook wel “de jeugdwielertour 3x2” genoemd.

De maandag zou zijn begonnen met spelletjes, die door de vrijwilligers van 3x2 in alle vroegte klaar waren gezet. Dinsdagmorgen zou dan de jury bekend maken welk team de spelletjes het beste had gedaan en zich die dag met de groene trui in hun midden kon laten bewonderen onderweg door de regio. Een ritueel wat daarna tot en met vrijdag zou plaats vinden.

Ook de zwarte trui zou dan aan de pechvogel van maandag worden uitgereikt. Al wil je als organisatie, als het even kan, die trui niet uitreiken. Vanaf dinsdag tot en met zaterdag zou de bonte stoet door de regio trekken, waar zwembaden bezocht zouden worden in Zwijndrecht, Nieuw Lekkerland en Mijnsheerenland. Daar zouden dan weer de bekende zwembadwedstrijden worden gehouden. Zaterdag zou worden afgesloten met de versierde fietsen tocht door heel Ridderkerk, waarna in sporthal de Fakkel de finale zou zijn, waar de winnaar van deze week gehuldigd ging worden.

Het gehele schouwspel zal dit jaar niet te aanschouwen zijn in Ridderkerk en de regio er omheen, COVID-19 heeft immers roet in het eten gegooid. Niet alleen een tegenvaller voor de kinderen maar ook voor de organisatie van 3x2, die in 2020 het 50-jarig bestaan zou vieren. Ook deze mijlpaal moest voor minimaal een jaar worden uitgesteld en laat ons hopen dat in 2021 dit festijn wel kan doorgaan.

Voor de toeschouwers zal het en vrij stille week worden, geen zingende kinderen op de fiets, geen muziekauto’s, geen voorbij rijdende scooters met daarop wegafzetters die voor de veiligheid van de kinderen zorgen, geen ex-wijkagent Hans op de scooter, die op weg is naar een onwillige automobilist die, altijd, haast heeft en niet wilt wachten. En als laatste geen wachtende ouders, opa's en oma's die dagelijks op het Reyerpark op hun kroost staan te wachten en zich verheugen op de verhalen van die dag.

Niets van dit alles in 2020. In Ridderkerk is het deze week stil op straat, echt heel jammer. Maar laten we met elkaar duimen dat 2021 een mooie jubileumweek gaat worden. Dat heeft de organisatie meer dan verdiend.

Distributiecentrum
Afgelopen week las ik het bericht dat Panatonni Nederland start met de ontwikkeling van een distributiecentrum in Ridderkerk. Het distributiecentrum van circa 40.000 m2 wordt gerealiseerd op een herontwikkelingskavel van 6 hectare aan de Ringdijk in Ridderkerk, gelegen op het bedrijventerrein Donkersloot. In Ridderkerk beter bekend als het voormalige terrein van Smit Slikkerveer.

In het najaar van 2020 start het bouwrijp maken en naar verwachting wordt het complex eind 2021 opgeleverd. Het zou natuurlijk mooi zijn wanneer dit project ook werkgelegenheid gaat opleveren voor Ridderkerkers. Zodra dit project gereed is zal het ook meer verkeersbewegingen gaan opleveren.

Het verkeer op de Rotterdamseweg zal hierdoor gaan groeien begin 2022. Dan is de vraag wel gerechtvaardigd of de Gemeente Ridderkerk gaat inspelen op de extra geluidsoverlast door het toenemen van verkeer op de Rotterdamseweg. Tel daarbij op dat de truckersparking, op Nieuw Reijerwaard, in 2023 geopend zal worden en de verkeersbewegingen hierdoor zullen alleen maar toenemen.

Maar hoe verstaat zich deze toename van verkeersbewegingen tot het Mobiliteitsplan? Of de vermindering van de CO2 uitstoot met 49% in 2030 gehaald gaat worden is nog maar de vraag. Het college van B&W heeft zich nul verkeersslachtoffers ten doel gesteld, een loffelijk streven. Je kunt je vraagtekens zetten bij het feit of dit gerealiseerd kan worden. Bij een toename van verkeersbewegingen stijgt natuurlijk ook de kans op verkeersongelukken.

Ik ben benieuwd of de nieuwe ontwikkelingen in Donkersloot en Nieuw Reijerwaard aanleiding zijn voor het college van burgemeester en wethouders om te anticiperen op de inhoud van het Mobiliteitsplan.

Regeren is immers vooruitzien.