Ridderkerkse strapatsen (6)

7 December 2020, 10:26 uur
Columns
mainImage

Moet Ridderkerk wel van het aardgas af?
In 2013 ondertekenden 47 partijen het Energieakkoord voor duurzame groei. Dit vormde de start van een gezamenlijke aanpak om de energievoorziening in Nederland sneller te verduurzamen. De klimaattafels kwamen begin 2018 bijeen, waar in sectortafels plannen gemaakt werden om de Energietransitie handen en voeten te geven.

De uitkomst is ons allen wel bekend, Nederland moest en zou van het aardgas af en een andere mogelijkheid tot het verwarmen van onze huizen kwam bovendrijven, zoals de warmtepomp als vervanger van aardgas en de windmolens en de zonnepanelen voor de energieopwekking.

Ook in Ridderkerk maakt het college van burgemeester en wethouders zich op om van het aardgas af te gaan, iets wat in 2050 gerealiseerd moet worden. Wat de Ridderkerkse plannen zijn staat te lezen in de conceptvisie "Klimaatvisie Ridderkerk 2021". Aan Bolnes is de eer gegund om als eerste “wijk” van het aardgas af te gaan. Overigens vind ik het hele plan om van het aardgas af te gaan van de gekke. In de landen om ons heen gaat men aan het aardgas, omdat dit een schone energiebron is, maar als enige land in Europa moet Nederland er vanaf.

Maar er is nog hoop, zelfs in Nederland gaan politieke stemmen op die van het aardgas afgaan toch geen goed idee vinden. Nu weet ik niet of dit gemeend of puur verkiezingsretoriek is, want daar zijn onze landelijke politici nogal goed in.

Maar terug naar de Ridderkerkse plannen. Hier gaat het college voorsorteren op Industriële restwarmte. Alleen is het de vraag wie dit moet gaan leveren. Het Warmtebedrijf Rotterdam hierin betrekken lijkt mij een zeer slecht plan. Maar er zijn meer vragen op dit gebied.

Wat betekent dit voor de consument in de toekomst, ik vraag mij namelijk af of restwarmte een blijvend product is om huizen te verwarmen. Om die warmte te garanderen moeten dan Cv’s, gaskachels omgebouwd worden of is hier een industriële warmtepomp voor nodig? Vragen waar de burger het antwoord niet op kent. Laat staan het zichtbaar maken van het kostenplaatje voor de consument.

Ik zag dat er plannen zijn om al in 2021 te gaan beginnen in Bolnes, maar ik mag toch van het college verwachten dat er eerst duidelijkheid voor de burgers wordt geschapen, over het persoonlijke kostenplaatje. Hopelijk hebben de raadsleden zich goed laten informeren over de mogelijkheden van de warmtepomp en andere opties voor zij een besluit hierin nemen.

De verhalen over de waterpomp die ik heb gehoord zijn niet bepaald positief te noemen. Het lijkt mij beter om voorlopig het aardgas niet los te laten en de Klimaatvisie Ridderkerk 2021 in de ijskast te plaatsen tot er meer duidelijkheid is of de landelijke plannen, aardgasvrij, in de huidige vorm nog wel doorgaan. 

Ik zou zeggen kom hier maar op terug na de Gemeenteraadsverkiezingen in 2022, wellicht kan er dan tegelijkertijd een bindend referendum over “van het aardgas af” worden gehouden, Partij 18plus zou een referendum graag gerealiseerd zien worden in Ridderkerk, zoals in hun partijprogramma staat vermeld, een mooie kans om hierover het electoraat mee te laten beslissen.

Daarnaast vraag ik mij af of onze wethouder, die de Klimaatvisie gaat begeleiden, wel de juiste persoon hiervoor is. Het afvalplan ligt bij de Ridderkerkers nog vers in het geheugen en je kunt dit project met de beste wil van de wereld niet bepaald een succes noemen.

Breng eerst het afvalplan op orde en blijft tot die tijd van ons aardgas af.

Hoogwaardig openbaar vervoer
Mede door de coronacrisis, waardoor veel mensen thuis moeten werken en bedrijven aan het bekijken zijn of dit geen toekomstbeeld kan worden, lijden de vervoersbedrijven grote verliezen. Om die verliezen te beperken wordt er gesneden in het openbaar vervoer.

Bus- of treintrajecten worden opnieuw bekeken en waar mogelijk wordt de frequentie beperkt en of verdwijnen lijndiensten. De Rotterdamse Electrische Tram (R.E.T.) ontkomt hier ook niet aan. Zij gaan de frequentie van de bussen in de spitsuren aanpassen.

Met deze aangepaste nieuwe dienstregeling, ingaande op 1 januari 2021, wordt geprobeerd de verliezen te beperken. Dit betekent dat ook in Ridderkerk de lijndiensten andere vertrek- en aankomsttijden krijgen. Daarnaast komt lijndienst 245 niet meer in het centrum, maar neemt het een voorschot op de toekomstige HOV-bus. 

Je vraagt je af of het miljoenen kostende HOV-plan, met de kennis van nu en de kans dat thuiswerken het “nieuwe normaal” zou kunnen worden, niet opnieuw op de agenda moet worden geplaatst.

Om nu miljoenen uit te geven voor een tijdwinst van drie minuten voor zo’n 200 passagiers in de ochtendspits, is wel erg veel gemeenschapsgeld.