Kan Ridderkerks afvalplan bij het afval?

21 September 2020, 10:39 uur
Columns
mainImage

Het televisie programma “Kannietwaarzijn” bracht regelmatig miskleunen van gemeenten in Nederland in beeld en wat dit de gemeenschap gekost heeft. De gemeente Ridderkerk, met name wethouder Marten Japenga, zou hier momenteel naadloos inpassen. Best jammer dat het programma er momenteel niet is. 

Want naast de Desire Lines is nu het Afvalplan aan de orde en dat gaat de gemeenschap veel geld gaat kosten. Op 21 maart 2019 is het beleidsplan “Afval en grondstoffen Ridderkerk 2019-2023” door de gemeenteraad vastgesteld. De investeringen voor dit plan hadden een totaal bedrag van € 2.727.000,-. Hierin zijn de aanschaf van minicontainers voor papier, gft, restafval, ondergrondse containers, cocons en toegangscontrole ondergrondse containers papier en restafval opgenomen.

In het laatste kwartaal van 2019 werd begonnen met het bezorgen van de minibox gft in de hoogbouw. Die is kennelijk niet overal bezorgd... een klein jaar later heb ik hem in ieder geval nog niet ontvangen. 

Daarna volgden de nieuwe passen die, begin 2020, naar bewoners in de hoogbouw werden gestuurd. Kort na de ingebruikname werden echter de ondergrondse containers open gesteld, omdat het niet lukte om een softwarekoppeling te maken tussen NV BAR-afvalbeheer en de afdeling belastingen van de gemeente. Daarnaast bleek dat de ondergrondse containers zelfs met een rijbewijs, identiteitskaart of een ander soort pas te openen zijn.

Ook in de laagbouw is het kommer en kwel voor de bewoners, de restafval minicontainer bleek voor velen te klein te zijn. Zeker nu het PMD-afval niet meer gescheiden hoefde te worden aangeleverd, maar ook bij het restafval aangeboden moet worden. Daarnaast is de kwaliteit van de minicontainers ook niet bepaald geweldig te noemen. Het regende klachten richting de Gemeente Ridderkerk en BAR AFVAL BV, waarop wethouder Marten Japenga aangaf dat 2020 een wenjaar was.

Op 11 september j.l., komt er een schrijven aan de gemeenteraad waarin zij werd geïnformeerd over de actuele ontwikkelingen rond dit beleidsplan. Het komt erop neer dat de coronacrisis er voor heeft gezorgd dat er veel meer huisvuil is aangeboden en dat de kosten zijn gestegen en de marktwaarde voor de afvalstoffen is gekelderd.

In het tweede kwartaal van 2021 worden voor hoogbouw de afvalpassen per wijk uitgedeeld. Vreemd, want ik ben al in het bezit van een pas. Dan zijn de ondergrondse containers alleen nog met deze pas te openen.

Voor de hoogbouwbewoners wordt het een gewenningsproces, mede omdat het systeem een half jaar wordt getest op een betrouwbare registratie. Blijft dan toch de vraag hangen; als dit in een jaar al niet lukt, waarom zal het nu dan wel lukken?

Een en ander heeft ook gevolgen voor de afvalbelasting. Het college van B&W gaat de verhoging van de afvalbelasting over vier jaar uitsmeren en trekt hiervoor € 2,7 miljoen uit. In 2021 zal het tarief afvalbelasting met € 21,00 stijgen.

Ooit riep een minister-president dat na het zuur het zoet komt. Laten we hopen dat, na het uitsmeren van de tariefverhoging afvalbelasting, de Ridderkerkers niet worden verrast met een nieuwe tariefverhoging. Dit zou zuur zijn. 

Afgelopen donderdag was de eerste gemeenteraadvergadering na het reces. Er stonden wederom interessante onderwerpen op de agenda, een agenda die in zijn geheel werd afgehandeld, ondanks dat de burgemeester dit liever anders had gezien. Op de agenda stond ook de 'herinrichting deelgebied 1 Centrum', dat dit zou worden aangenomen stond vooraf wel vast.

Maar ik vraag mij af waarom de wethouder, nu het plan aangenomen is, in gesprek gaat met de stakeholders en de B.I.Z. om hen in de plannen te bespreken. Je zou denken dat dit vooraf al gedaan zou zijn. Hun inbreng vooraf lijkt mij belangrijk om het Centrum plan te kunnen laten slagen. Het plan 'deelgebied 1 Centrum' zorgt er ook voor dat er 50 parkeerplaatsen verdwijnen.

Het college van B&W ziet graag het personeel van de winkeliers op de fiets te stappen, maar hoe zit dit met de gemeenteambtenaren? Komen die ook op de fiets? Met een beetje strenge winter zie ik dit niet gebeuren, met als gevolg dat bij gebrek aan parkeerplaatsen deze in de wijk, achter de Frans Halsstraat of de Koninginneweg, worden geparkeerd.

Parkeren gaat in Ridderkerk toch een opgave worden in de toekomst. Indien je niet in een parkeergarage wilt parkeren of fietsen. Ik heb begrepen dat het college van B&W bezig is of binnenkort start met een haalbaarheidsonderzoek bij de PC Hoofdstraat om in dit gebied woningen te bouwen. Indien dit mogelijk zou zijn, verdwijnen er in de toekomst nog eens 200 parkeerplaatsen in het Centrum.

Wat hiervan de economische gevolgen zijn is voorspelbaar, de consument van buiten Ridderkerk vertrekt naar elders.