Vorige week donderdag werd er weer eens fysiek vergaderd door de gemeenteraad. De laatste raadsvergadering dateerde alweer van 13 februari jl. Het is nog maar de vraag of de raadsvergadering van vorige week legaal was. Laten wij de gang van zaken eens onder de loep nemen.
De raadsvergadering van vorige week werd in afgeslankte vorm gehouden. In een bijeenkomst van het presidium is besloten om het quotum op 15 raadsleden te stellen, de zetels werden gehalveerd zodat men uitkwam op negen leden van de coalitie en zes van de oppositie.
Klinkt heel plausibel, maar dit is het niet. Het presidium is niet het instrument dat hier over gaat. Een presidium heeft namelijk geen enkel beslissingsrecht. Ook in het reglement van orde is geen artikel te vinden die de handelswijze van het presidium rechtvaardigt.
Op zijn zachtst gezegd een merkwaardige beslissing, wat de vraag oproept of de afwezige raadsleden dit op vrijwillige basis hebben gedaan. Hiertoe kunnen de raadsleden namelijk niet worden verplicht. Ook zou dit in strijd zijn met artikel 124 en 124a van het wetboek van strafrecht, dat het volgende stelt;
Hij die door geweld of bedreiging met geweld een vergadering van een door de raad van een gemeente ingestelde commissie uiteenjaagt of tot het nemen of niet nemen van enig besluit dwingt of een lid, een wethouder of de burgemeester uit die vergadering verwijdert of opzettelijk verhindert die bij te wonen of daarin vrij en onbelemmerd zijn plicht te vervullen, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie.
Daarnaast geeft de Gemeentewet aan in artikel 19 lid 1: "de burgemeester roept de leden schriftelijk tot de vergadering op".
Het is dan ook zeer bevreemdend dat de griffier en de burgemeester akkoord zijn gegaan met de beslissing van het presidium. Nu heb ik begrepen dat de griffier enige sturing heeft verricht richting de raadsleden. Mocht dit werkelijk zo zijn, dan is de griffier ernstig buiten zijn boekje gegaan.
Wanneer je als voorzitter van de raad besluit fysiek te gaan vergaderen, mag je verwachten dat er inspanningen zijn gedaan om de raadsvergadering voltallig te laten plaatsvinden. Dat in deze coronatijd de anderhalve meter regel in de raadszaal niet te handhaven is, kan ik mij wel voorstellen.
Maar regeren is vooruit zien en corona is al vanaf februari onder ons. Er is voor de voorzitter voldoende tijd geweest om een alternatief voor de raadsvergaderingen te bedenken. In Ridderkerk zijn voldoende mogelijkheden om de vergadering naar toe te verplaatsen. Denk daarbij aan de sporthallen de Fakkel of de Wissel. Daarnaast zou het Theater ook een optie kunnen zijn. Natuurlijk waren er technische aanpassingen nodig geweest om de openbaarheid van vergaderen te garanderen, maar waar een wil is, is een weg. Het besluit om te vergaderen zoals vorige week, is de weg van de minste weerstand naast de onjuiste beslissing om raadsleden uit te sluiten.
Tijdens de vergadering kwam de afvalstoffenverordening 2020 aan de orde. In deze verordening is ook de ja-ja sticker opgenomen, het kindje van coalitiepartij Partij 18Plus. Ondanks de nog elders lopende gerechtelijke procedures is de gemeenteraad akkoord gegaan met de invoering van deze sticker. Wethouder Japenga heeft in de commissie vergadering aangegeven dat de huidige stickers geldig blijven. Gelukkig maar, want het is nog maar de vraag of de politiek kan en mag bepalen wat de burger in zijn of haar brievenbus wenst te ontvangen.
Er waren nog wel meer vreemde momenten tijdens deze raadsvergadering. Zoals de stemming bij de “wijziging bebouwde komgrens Ridderkerk, bij Pruimendijk”. Een raadslid gaf aan, vanwege tegenstrijdige belangen, niet deel te nemen aan de beraadslaging en stemming van dit onderwerp. De voorzitter vertelde dat over dit onderwerp wel gestemd zou worden, maar dat deze stemming ongeldig verklaard zou worden vanwege het gebrek aan quorum. Overigens is een quotum geen streefgetal, maar de ondergrens. Het is er niet om vergaderingen mogelijk te maken, maar om vergaderingen mogelijk te houden.
Artikel 29 van de Gemeentewet zegt hierover het volgende "Een stemming is alleen geldig, indien meer dan de helft van het aantal leden dat zitting heeft en zich niet van deelneming aan de stemming moet onthouden, daaraan heeft deelgenomen". Deze raadszitting bestond uit vijftien personen waarvan één zich van stemming onthield. Derhalve was de stemming, conform artikel 29 Gemeentewet, geldig.
Op tafel kwam ook nog het initiatiefvoorstel van Partij 18Plus om het reglement van orde te wijzigen. Laat ik het kort houden: uiteindelijk zegevierde het gezonde verstand en haalde Partij 18Plus het knelpunt uit het initiatief voorstel. Zo leeft er nog een beetje democratie in Ridderkerk.
Ridderkerk hield er wel een nieuw spreekwoord aan over: "wijn bij het water doen".