Ridderkerk krijgt Hoogwaardig Openbaar Vervoer tussen Rotterdam, Ridderkerk en Drechtsteden. Dit besluit werd genomen tijdens de raadsvergadering van 15 juni jl. waar dit - toegevoegde - agendapunt werd besproken.
Volgens de van Dale staat hoogwaardig voor “a) zeer verheven en b) van uitstekende kwaliteit”. Hiervan uitgaand wekt dit verwachtingen: wat mogen de reizigers in de toekomst tegemoet zien in het openbaar vervoer binnen Ridderkerk. Wat duidelijk is, is dat er twee HOV-lijnen gaan komen. Lijn 146 wordt op de R-netlijn 346 richting Zuidplein, daarnaast komt ook lijn 245 naar Kralingse Zoom op het R-net. De HOV-lijnen beginnen en eindigen op de P+R Oudelande waar ook de regiolijnen de halte hebben.
Onduidelijk is echter het kostenplaatje. In de “eindrapportage versie 5.3. definitief” staat dat de totale kosten van fase 1 € 12.140.000 bedraagt. Echter, in het raadsvoorstel 'HOV bus variantenstudio Rotterdam-Ridderkerk-Drechtsteden' wordt als totale kosten, zonder subsidie, € 10.249.000,-- vermeld. Waar het verschil van € 2 miljoen inzit heb ik niet kunnen traceren.
Daarnaast wordt er ook aan kapitaalvernietiging gedaan. De op het traject aanwezige rotondes, op het plaatje zijn er vier te zien, gaan vervangen worden door kruispunten, ook de nog niet zo lang geleden aangelegde rotonde Vlietlaan/Vondellaan. Dit om binnen Ridderkerk een tijdwinst van vier à vijf minuten te verwezenlijken.
Er is echter ook nog een bottleneck die deze tijdwinst in één keer kan wegblazen, namelijk de Verbindingsweg naar de A15. De daar nog aanwezig bussluis gaat verdwijnen en dan is het maar afwachten wat er van de geboekte tijdwinst, binnen Ridderkerk, nog overblijft.
In de technische bijlage staat het als volgt omschreven: de huidige route van sneldienst lijn 146 zal de komende jaren minder snel en betrouwbaar worden door ontwikkeling van Nieuw Reijerwaard en verwachte congestie bij aansluiting 20 (Barendrecht) en op de A15 zelf. Met een beetje pech wordt dit een gevalletje weggegooid geld. Maar Ridderkerk gaat voor ambitie, zo las ik in een antwoord op raadsvragen gesteld door Dhr. Piena van de VVD.
Dit hoogwaardige vervoersplan gaat alleen om Ridderkerk. Bolnes, Slikkerveer, Rijsoord en Oostendam hangen er maar een beetje bij in dit “ambitieuze” plan. Bolnes behoudt lijn 140 naar de Kralingse Zoom (die tweemaal rijdt in de ochtendspits en tweemaal in de avondspits) en lijn 144, via Slikkerveer, naar het Zuidplein, waar in de ochtend- en avondspits de frequentie naar zes keer per uur gaat. Overdag blijft de frequentie van tweemaal per uur gehandhaafd.
Dan is er nog de buurtbus, lijn 601. Ooit opgestart om bewoners uit Rijsoord uit hun busisolement te halen. De bussen worden bestuurd door vrijwilligers, de passagiers die slecht ter been zijn werden door de chauffeurs geholpen om rollators en boodschappenshoppers in de bus te plaatsen.
Sinds kort zijn er nieuwe buurtbussen gekomen. Mooi zou je zeggen, maar dit is het beslist niet. Kennelijk heeft de wethouder onvoldoende geluisterd naar de bestuurders van de bussen, maar wel naar landelijke informatie, met als gevolg dat de chauffeurs de passagiers niet meer mogen helpen bij het instappen met rollator(s) en boodschappenshoppers.
De passagier moet dit nu zelf maar voor elkaar zien te boksen. Je zult maar zodanig gehandicapt zijn dat je dit zelf niet meer kan, dan ben je weer terug in je isolement. De Ridderkerkse ambitie is hierin ver te zoeken, met als gevolg dat diverse chauffeurs inmiddels zijn afgehaakt. Chauffeurs die jarenlang met veel plezier op deze lijn hebben gereden op deze manier wegpesten... mag ik dit zo zeggen, ja dat mag ik.
Afgelopen donderdag was er een raadsvergadering waarbij alle raadsleden weer welkom waren. Op de agenda stonden een aantal interessante onderwerpen, waar ik de komende weken op terug kom. Een belangrijk agendapunt was het Ontwikkelingsperspectief Centrum 2035. Hierin is onder andere opgenomen het plaatsen van het waterornament. Een deel van de raad en de betreffende wethouder (van Os) zou dit graag op Sint Jorisplein gesitueerd zien worden.
Echter, een aantal andere politieke partijen, het Burgerinitiatief Waterornament en de BIZ zien dit waterornament als verlevendiging van het Koningsplein en zeker ook met de komst van de Bibliotheek naar het Gemeentehuis dit jaar.
Een ingebrachte motie van PvdA, CDA, ChristenUnie, Leefbaar Ridderkerk en Burger op 1 om het waterornament op het Koningsplein te plaatsen werd, ondanks dat wethouder Henk van Os (Partij 18Plus) deze motie ontraadde, met 18 stemmen voor en 11 tegen aangenomen. Een mooi resultaat voor de mensen rondom het Burgerinitiatief die zich hiervoor hebben ingezet.
Het is nu afwachten of de wethouder het democratisch genomen besluit ten uitvoer brengt of dat hij hierin toch zijn eigen weg zal volgen en hiermede zich een slecht verliezer toont.