Geef inwoners Rozenburg een overheidsveerdienst

1 February 2024, 15:12 uur
Columns
mainImage

De autoveerdienst tussen Maassluis en Rozenburg gaat vanaf half maart weer varen. Het werd tijd. Maar het is wel een noodoplossing. Het document dat eraan ten grondslag ligt is een gedrocht en de provincie heeft zich die ellende zelf op de hals gehaald.

Ik zeg u eerlijk: het geeft me een unheimisch gevoel. Alleen al vanwege de blijvende monopolypositie van de veerexploitanten. Want waar we als overheid onze hand niet omdraaien om duizenden kilometers asfalt aan autosnelwegen te storten, krijgen we het al sinds 2008 niet meer voor elkaar om een simpel stukje drijvend asfalt van 50 meter lengte probleemloos in de vaart te houden.

Oorzaak? Onmogelijke aanbestedingsregels, juridische en financiële belemmeringen, personeelstekorten en de griezelige afhankelijkheid van marktpartijen met andere dan maatschappelijke belangen.

Het laten varen van deze veerpont is al vijftien jaar een hel voor de inwoners van Rozenburg, Maassluis en de omliggende dorpen. Niks heen en weer met die boot. Juist op en af en met een overheid die haar verantwoordelijkheid afschuift.

Ik zet zeer grote vraagtekens bij Damen Shipyard als exploitant. Het bedrijf heeft een nauwe relatie gehad met het failliete AquaSwets. Met Purus Marine en Blue Amigo. En nu komt er uit de hoge hoed, simsalabim, weer een nieuwe constructie bij: ROSH BV. Ik snap dat de provincie met de rug tegen de muur staat, maar het maakt het allemaal niet safer.  

Hoog tijd dus om als provincie te gaan investeren in een definitieve oplossing voor deze veerdienst. Er moet echt een einde komen aan die voortdurende lapmiddelen, die de Zuid-Hollandse belastingbetaler miljoenen aan euro’s kost en die er uiteindelijk voor zorgt dat de veerdienst toch niet functioneert. 

Waarom zullen we wachten met het uitwerken van scenario-analyse tot 2025, zoals is voorgesteld?

Waarom willen we eerst de autobewegingen van de Blankenburgtunnel weten?

Ik hou vast aan wat reeds in 2017 door de provincie zelf in het bestek is vastgelegd: een veerverbinding zal ongeacht de Blankenburgtunnel van groot belang blijven. Voor auto’s, fietsen en voetgangers. Bovendien moet dat veer altijd kunnen blijven functioneren in geval van calamiteiten.

Dus hou het simpel, hou het kort: sorteer vanaf nu voor op het nemen van de eigen verantwoordelijkheid? Nu is nu.