Wat wordt het al weer vroeg donker. 's Avonds moet de lamp alweer op tijd aan, helemaal als morgen de tijd wordt verzet. Wintertijd. De buitentemperatuur is nog best aangenaam. De verwarming heb ik nog niet aangedaan, want echt koud vind ik het in huis nog niet. Gewoon knus met een dekentje op de bank vind ik ook wel wat hebben. Een paar kaarsjes aan en een grote kop thee erbij, laptopje op schoot en lekker een beetje surfen op het internet wanneer er niks op tv is.
Zeker nu er aangeraden wordt om zoveel mogelijk thuis te blijven is onnodig winkelen niet slim om te doen. Dan maar op een andere manier een beetje rond snuffelen. Nu pas besef ik hoe vaak ik gewoon eventjes naar de winkels ging, simpelweg om een beetje rond te neuzen. Ideeën op doen, weten wat de trends zijn of gaan worden. Niet dat ik dat nu op de voet volg, zeker niet, maar een beetje bijblijven vind ik wel leuk. Eerlijk gezegd mis ik het wel. Gelukkig hebben we altijd het internet nog denk ik dan maar. Een stuk ongezelliger maar het is niet anders.
Niet zomaar even het huis uitgaan, geen andere omgeving. Dus ook niet zo maar bekenden tegenkomen. Niet even kort bijkletsen. Nu kom ik echt wel genoeg buiten, het hebben van hondjes helpt daar zeker bij. Ze moeten immers toch uitgelaten worden. Die onverwachtse contactmomenten in het echt mis ik. Gelukkig is er de telefoon, kan ik met diverse bekenden beeldbellen en is er social media. Toch wel fijn dat internet. We kunnen ons toch niet meer voorstellen dat dat er ooit niet was.
Wat me wel opviel, surfend op dat internet en gewoon een beetje nieuwsgierig zijnde, dat je wel overal je sporen achterlaat. Probeer het maar eens uit. Zo was ik online een beetje meubels aan het kijken. Gewoon omdat het kan. Vervolgens poppen er allemaal reclames op via onder andere Facebook. Zelfs bij het checken of er regen aankomt op de computer stonden er opeens allemaal meubelreclames aan de zijkant...
Recentelijk had ik er een gesprek over met een van mijn kinderen. Die wist me te vertellen dat er allang bedrijven zijn die al het zoekgedrag op het internet verzamelen en zo eigenlijk precies weten waar je mee bezig bent. Probeer het maar uit mam, was zijn opmerking, geef maar eens een zoekopdracht voor een vakantie. En ja hoor, vrijwel meteen allerlei reclames van reisbureaus. Suf van mij dat ik dit niet eerder had gezien. Ik dacht er niet bij na. Wel slim, je wordt er toch heel de tijd op geattendeerd dat je kennelijk geïnteresseerd bent in bepaalde producten. De kans dat je dan toch wat gaat kopen wordt groter. Dit zal ongetwijfeld de ervaring zijn van deze bedrijven.
Eigenlijk geven we dus ongemerkt heel veel informatie vrij van onszelf. Wat wil je wel of niet dat men van je weet. Misschien is het goed om hier eens bij stil te staan. Reclames zijn nog redelijk onschuldig. Inmiddels heb ik me er, met mijn lekenverstand, een beetje in geprobeerd te verdiepen. Beïnvloeding lijkt aan de orde van de dag. Sterk in je eigen schoenen staan en je eigen mening vormen is een uitdaging die steeds lastiger wordt. Maar volgens mij geen onmogelijke, gewoon beseffen dat je continue bewerkt wordt en je daar niet door laten leiden.
Karin Kayadoe
Fractievoorzitter Leefbaar Ridderkerk