De kleine buurtwinkel waar de wijk samenkomt en grote, markante bedrijven. Starters met een creatief idee en ondernemers die onvermoeibaar doorzetten. Stuk voor stuk verrijken zij Ridderkerk met hun passie, ambacht en ondernemerszin. Zij geven Ridderkerk ‘smoel’. Hier leest u hun verhaal.
Van bescheiden starterswoning tot royale villa: gecertificeerd makelaar Edith den Hoedt verkoopt de huizen van allerlei mensen in Ridderkerk en omgeving. “We krijgen steeds vaker terugkerende klanten.”
Paars, dat is de kleur van Edith den Hoedt. De makelaarsborden, het logo, de stoelen in het kantoor: Edith wil er kracht en warmte mee uitstralen. Het begin, dat was negen jaar geleden op haar zolder. Via verschillende huurpanden kwam ze een halfjaar geleden terecht in haar eigen pand aan de Gieterijstraat.
Eigen manier
Makelaardij, daar draait haar hele werkende leven om. Na een Schoevers-opleiding begon de Ridderkerkse op haar negentiende als secretaresse bij een makelaarskantoor in haar woonplaats. Naast haar fulltime baan als kostwinner volgde ze in de avonduren de makelaarsopleiding aan de Academie voor Vastgoed (NVM).
Na 23 jaar loondienst kwam Edith middenin de bankencrisis terecht. Ze kreeg een economisch ontslag. “Er werd geen huis verkocht en voor de banen die er nog waren, moest je naar Amsterdam”, blikt ze terug. Noodgedwongen kwam ze voor de vraag te staan als franchiser te beginnen of een eigen bedrijf op te starten. Ze koos voor het laatste.
De markt was zo diep gezakt dat het niet verder kón zakken, dacht ze. “Ik was ervan overtuigd dat het alleen maar beter zou gaan.” Dankzij haar werkervaring was de Ridderkerkse al goed bekend met de makelaarswereld. Maar voor het eerst kon ze écht zelf bepalen hoe ze haar werk deed. “Een werkgever vroeg mij bijvoorbeeld een andere houding aan te nemen, maar ik zal altijd dichtbij mezelf blijven.”
Meerwaarde
Alles zelf bepalen, daar kwam nogal wat bij kijken. Edith verzorgde in het begin namelijk de verkoop van A tot Z. “Van het huis op Funda zetten tot de afhandeling, alles moet kloppen.” Het begon bij de vraag wat ze wilde uitstralen. Persoonlijk, dat werd het sowieso. Vandaar haar voor- en achternaam als bedrijfsnaam en de kleur paars. Ook eerlijkheid staat bij Edith hoog in het vaandel. “Als makelaar dien je alleen het belang van de opdrachtgever. Andersom, als een huis veel gebreken vertoond, ben ik daarover altijd eerlijk naar potentiële kopers.”
Haar slogan ‘Uw makelaar met meerwaarde’ doet dus eer aan de dubbele betekenis. Huizen worden voor een hogere prijs verkocht, maar niet alleen daarom komen klanten nu bij haar terug. “Ik verzamel goede mensen om mij heen, zoals mijn huisfotograaf. Hij neemt de tijd, maakt een praatje en is oprecht geïnteresseerd. Dat stelt verkopers op hun gemak.”
Met haar bescheiden team blijft Edith flexibel in een grillige markt. “Een aantal jaar geleden huurde ik een dubbele ruimte en had ik drie medewerkers in dienst en een kandidaat-makelaar als freelancer. Daarna zakte de huizenmarkt weer in.” Tijdens corona raakte het bedrijf in een stroomversnelling. “Mensen kwamen kamers tekort en haalden verhuisplannen naar voren.” In plaats van flitsbezoek na flitsbezoek heeft de makelaar nu langduriger contact met verkopers om het juiste verkoopmoment af te wachten. “Ik merk dat de markt weer gaat aantrekken, maar groter dan
Op edhm.nl vindt u meer informatie.
Heeft u als ondernemer vragen aan de gemeente? Neem dan contact op met de bedrijfscontactfunctionarissen:
• Dennis Rietveld:
[email protected]
(0180) 698 296
06 – 1500 4641
• Mieke Jochims:
[email protected]
(0180) 451711
06 – 2382 1554
Door: Gemeente Ridderkerk