Het busje komt zo. In september 1995 had het duo Höllenboer een hit met het nummer “Het busje komt zo”. Vijfentwintig jaar later op 17 augustus werd, na 12.00 uur, dit nummer weer gezongen, bij de haltes die buurtbus 601 normaal aandoet om passagiers op te halen of daar af te zetten. De RET had besloten om alle buurtbussen, in de regio, met onmiddellijke ingang uit de dienstregeling te halen.
Niet wachten tot de andere dag en de gebruikers van de buurtbussen hierover informeren. Niets daarvan, pats boem, direct de dienstregeling stop zetten. De reden van dit plotselinge stoppen, lag bij De Nederlandse Organisatie voor toegepast-natuurwetenschappelijk onderzoek (TNO).
De buurtbussen werden uit voorzorg uit de dienstregeling gehaald op basis van een afgerond TNO-onderzoek naar kuchschermen. Het TNO wilt meer onderzoek om te kunnen bepalen of in de buurtbussen de bescherming voldoende is. Wethouder Meij werd door deze actie van de RET volkomen verrast, vooraf was met hem geen enkel overleg geweest.
Medio juni werd de buurtbus 601 weer in gebruik genomen. Deze was vanwege het Covid-19 tijdelijk stil gelegd. Er werd begonnen met nieuwe bussen en zowel de RET alsmede de Ridderkerkse wethouder Peter Meij verkondigde dat de buurtbussen coronaproof waren. Het gaf wel problemen voor de passagiers, want de chauffeurs van de buurtbus mochten de passagiers niet meer helpen met in- en uitstappen en hun bagage. De chauffeurs zaten achter een spatscherm en conform de opgelegde regels van het OMT moest elke passagier een mondkapje dragen en was de beperking van het aantal passagiers opgeheven.
De vraag is, had dit niet andere gekund. De normale lijndiensten blijven rijden en worden nu pas van spat- of kuchschermen voorzien. Waarom heeft de RET niet besloten om de buurtbussen voorlopig nog in te zetten tot het nader onderzoek was afgerond?
Buitengewoon Opsporingsambtenaar
Een buitengewoon opsporingsambtenaar (boa) is een ambtenaar met opsporingsbevoegdheid. Dat houdt onder andere in dat hij of zij mag onderzoeken of er bepaalde strafbare feiten zijn gepleegd. Boa's mogen verdachten aanhouden, iemands identiteit controleren, processen-verbaal opmaken en boetes uitschrijven.
Een boa heeft meestal beperkte opsporingsbevoegdheid afhankelijk van zijn functie en taak. De boa heeft een specifieke, afgebakende taak waarvoor hij/zij kan worden opgeleid. Sommige boa’s hebben ook politiebevoegdheden, zoals fouillering. Dit lijkt mij een duidelijke taakomschrijving over wat en Boa wel en niet mag.
Fouillering is een onderdeel van het werk van de BOA. Echter, in de Gemeente Zuidplas is dit onderdeel van de taak van de Bijzonder Opgewonden Ambtenaar kennelijk uitgebreid met inwendig onderzoek.
Wanneer je na een broeierige dag in een opwindende baan besluit om na afloop van de werkzaamheden, gezamenlijk nog even te relaxen, doe dit dan niet in een Gemeentehuis in Nieuwerkerk aan de IJssel en vooral niet op een plaats die van buitenaf goed zichtbaar is.
Het fenomeen “seks op de werkvloer” is niet nieuw en het zal zeker niet de laatste keer zijn dat dit gebeurd. Maar kom op zeg, er zijn slimmere plaatsen te bedenken om elkaar uitgebreid te fouilleren.
Veiligheidsregio’s
Waar de coronacrisis vanaf het begin landelijk werd bestreden, kiest het kabinet nu voor een regionale aanpak. Daar valt iets voor te zeggen, wanneer je niet het hele land in een lockdown wilt storten omdat, als voorbeeld, er in Amsterdam er een grote uitbraak is geconstateerd.
Echter, door de regionale aanpak krijgen voorzitters van veiligheidsregio’s steeds meer te zeggen. Die opgelegde taak zorgt ook voor wrijving. Voorzitters van veiligheidsregio’s hoeven geen verantwoording af te leggen. Volgens deskundigen ontbreekt in deze crisistijd het democratisch proces.
In het Veiligheidsberaad overleggen 25 voorzitters van de regio’s. Dit beraad wordt voorgezeten door Hubert Bruls, de burgemeester van Nijmegen. Vanuit het Veiligheidsberaad overlegt Bruls met het kabinet. Door de lange duur van de crisis worden nu ingrijpende bevoegdheden gegeven aan voorzitters zonder dat daar democratische verantwoording tegenover staat. Regionaal is dit namelijk niet mogelijk, terwijl in de tweede kamer hierover tot zekere hoogte vrij gedebatteerd wordt.
Het is dan ook niet vreemd dat gemeenteraden inmiddels aangeven dat zij vooraf in kennis willen worden gesteld van de te nemen maatregelen en niet achteraf. De voorzitter van de Raad voor het Openbaar Bestuur, Hans Pollman, benadrukt dat de gemeenteraad niet geïnformeerd hoeft te worden. Een niet democratisch gekozen bestuurslaag heeft de macht overgenomen en neemt ingrijpende beslissingen. Het kabinet heeft de veiligheidsregio’s alleen maar meer bewegingsruimte gegeven.
Dit betekent dat wij zijn overgeleverd aan de grillen van Hubert Bruls c.s. en de democratie in ons land voorlopig in de ijskast is geplaatst.
Eventjes geduld nog, want het busje komt zo.