Duik nemen in Oosterpark (even) geen goed idee

27 June 2020, 19:02 uur
Algemeen
mainImage

door Sander Kooijman

Zwemmen in het surfmeer in het Oosterpark wordt sinds 26 juni sterk afgeraden. Voor het water in het meertje geldt sinds vrijdag een waarschuwing. Veel personen die in de laatste dagen hebben gezwommen in Ridderkerk-Oost klagen over jeuk en uitslag. De daadwerkelijke oorzaak is nog onbekend. 

Het lijkt niet om blauwalg te gaan. Om die reden is ook geen negatief zwemadvies afgegeven. Die categorie geldt als een zwaardere maatregel dan een waarschuwing. Monsters van het water worden momenteel onderzocht op sporen van andere bacteriën. 

Voor het zwemwater aan de Waalboezem en Plas Wevershoek gelden geen restricties.