door Geert van Someren
Ridderkerkers die in het kader van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo) sociale vorig jaar hulp kregen, zijn daar positief over. Dat blijkt uit onderzoek dat de gemeente Ridderkerk dit voorjaar heeft gehouden. De hoogte van de waardering van de kwaliteit is vergelijkbaar met die van 2018.
Aan het onderzoek nam de helft van de cliënten deel. “Dit hoge percentage is positief voor de betrouwbaarheid van de gemeten resultaten”, zo stelt het Riddekerks college van B&W in een brief aan de gemeenteraad. Inwoners zijn van mening dat de ondersteuning die ze krijgen, goed is van kwaliteit (84%) en past bij de hulpvraag (84%), zo blijkt uit het onderzoek. Het college: “De ruime meerderheid van de respondenten geeft aan dat dankzij de ondersteuning die zij krijgen, zij de dingen die zij willen doen, beter kunnen doen (78%), dat ze zich beter kunnen redden (83%) en dat de kwaliteit van leven verbeterd is (79%)”.
Ook over 2020 gaat de gemeente de tevredenheid van de cliënten onderzoeken. Dat gaat anders dan tot nog toe, waarbij betrokkenen na afloop van het jaar eenmalig om hun mening wordt gevraagd. Het is de bedoeling veel vaker te gaan meten. De gemeente gaat na afloop van een hulpverleningstraject vragen naar de ervaringen van de cliënt. De verwachting is dat de respons daardoor nog hoger wordt. Niet alleen verbetert dat de betrouwbaarheid van het onderzoek, ook kan sneller worden bijgestuurd op de uitkomsten als dat nodig is.