De speciale afdeling die voor het einde van dit jaar duizenden achterstallige asielaanvragen van de Immigratie- en Naturalisatiedienst IND moet afhandelen, functioneert slecht. Dossiers die deze afdeling heeft opgesteld zijn incompleet, gehoren worden op het laatste moment afgezegd en telefoontjes en mails blijven onbeantwoord. Dit schrijft de Volkskrant op basis van een rondgang langs advocaten en asielzoekers.
Zij ondersteunen hun verhalen met correspondentie van de zogenoemde ‘taskforce’, die sinds april dit jaar actief is. Het ministerie van Justitie, waaronder de taskforce valt, erkent de problemen maar spreekt van "opstartproblemen". Die zijn inmiddels "grotendeels opgelost", aldus de woordvoerder. Asieladvocaten zeggen daar weinig van te merken.
De taskforce, bestaande uit 180 IND-medewerkers, 40 medewerkers van de Dienst Terugkeer en Vertrek en nog eens 200 uitzendkrachten, is volgens advocaten te onervaren voor de vrijwel onmogelijke taak die hen is toebedeeld: nog voor het einde van dit jaar 14 duizend achterstallige asielaanvragen afhandelen. Zij doen dit onder grote politieke druk.
Door: ANP