Met de nieuwste modeljaar 2019-uitvoeringen van alle modellen is Volvo het eerste merk in Nederland dat volledig voldoet aan de meer realistische testmethode EURO6d-TEMP (NEDC 2.0 genoemd) voor de bepaling van het brandstofverbruik en de CO2-emissie. De eventueel hogere aanschafbelasting (bpm) als gevolg van een hogere CO2-uitstoot, compenseert Volvo grotendeels of zelfs volledig.

De testmethode NEDC 2.0 vormt de aanloop naar de nieuwe testmethode WLTP – Worldwide harmonized Light vehicle Test Procedure. Auto’s worden in beide gevallen onder zwaardere omstandigheden getest dan met de voormalige NEDC-testmethode, zoals met een hogere snelheid, een snellere acceleratie en over een langere afstand. Hieruit komen meer realistische verbruiks- en emissiecijfers en uiteindelijk schonere auto’s voort. NEDC 2.0 omvat een praktijktest om schadelijke stoffen te meten en Volvo past mede hierdoor nog meer technologie toe om de uitstoot van zijn modellen zoveel mogelijk te beperken. Voorbeelden zijn een benzineroetfilter en een SCR-systeem voor dieseluitvoeringen (AdBlue).

Door gebruik van de efficiënte en krachtige Twin Engine-modellen, verlaagt Volvo de gemiddelde uitstoot van het volledige Volvo-gamma. Om Volvo’s leidende positie op de markt van de plug-in hybride modellen te versterken, is de Volvo S90 T8 Twin Engine nu leverbaar voor de verlaagde vanafprijs van € 65.995. De prijzen van de Volvo V90 T8 Twin Engine en Volvo XC90 T8 Twin Engine zijn eveneens verlaagd en beginnen bij € 68.995 en € 79.995. Samen met de nieuwe Volvo V60 T8 Twin Engine en de Volvo XC60 T8 Twin Engine bereikt Volvo op de PHEV markt een aandeel van maar liefst 24 procent.