Ragio Rotterdam krijgt een extra oeververbinding om de drukke A16 met de Van Brienenoordbrug te ontlasten. Rijk en regio hebben hier 480 miljoen euro voor gereserveerd. In de regio worden de komende decennia veel woningen gebouwd. Er zijn twee locaties in beeld voor de brug of tunnel. De ene ligt meer richting Capelle aan den IJssel en Ridderkerk, de andere verbindt Rotterdam Feijenoord met Rotterdam Kralingen, maar daar speelt een gevaarlijke bocht in de Maas parten. De nieuwe verbinding krijgt ook hoogwaardig ov, bijvoorbeeld een tramlijn, vrije busbaan of metro.
De Ridderkerkse wethouder Peter Meij,(CDA, verkeer, buitenruimte) reageerde vandaag als volgt:
,,Ridderkerk heeft bij herhaling duidelijk gemaakt dat een oeververbinding naar Bolnes onacceptabel is. De MRDH en de provincie Zuid-Holland weten dat. Wij kunnen ons niet voorstellen dat deze verkenning leidt tot deze oeververbinding. De plannenmakers vinden dan de gemeente Ridderkerk op hun weg, want wij zien niet hoe zo’n oeververbinding goed kan worden ingepast. De leefbaarheid van dit deel van onze gemeente is in het geding.
Ridderkerk geeft de voorkeur aan een oeververbinding tussen De Esch en Rotterdam-Zuid. Dat zou een brug met ook een busbaan kunnen worden. Ridderkerk kan indirect baat hebben bij stadsbruggen in Rotterdam.
Ons standpunt over de oeververbinding is niet nieuw. In het verleden heeft de gemeenteraad al aangegeven, dat alleen een tunnelverbinding onder voorwaarden bespreekbaar is, als die uitkomt waar de A38 – dus voorbij Bolnes – begint. Je moet de oeververbinding niet kunnen zien en ruiken.’’
"Nieuwe oeververbinding naar Bolnes onacceptabel"
23 November 2018, 19:59 uur
Algemeen